Sökning: "elever mode"

Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser innehållade orden elever mode.

  1. 1. Digitala distraktioner : Metoder för minimering av negativ påverkan av digitala enheter på gymnasieelevernastime-on-task under självstudier i studieförberedande program.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Etienne Stefansson; [2023]
    Nyckelord :digitization in school; self-studying; study-techniques; approaches to learning; smartphones in school; digitalisering i skolan; självstudier; studieteknik; approaches to learning; smartphones i skolan;

    Sammanfattning : Till följd av den enorma digitalisering av både samhälle och skolväsendet som skett sedan 90-talet är det allt större konkurrens om individens uppmärksamhet och impulskontroll. En till synes ökande trend i bristande koncentrationsförmåga uppmärksammas nu inom utbildnings-väsende och forskning. LÄS MER

  2. 2. Design för lärande i danssalen : En studie om danslärares kommunikation i gymnasial dansundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Sanna Lundström; [2023]
    Nyckelord :Dance; dance teaching; communication; design; didactics; multimodality; Dans; dansundervisning; kommunikation; design; didaktik; multimodalitet;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att öka kunskapen om hur danslärare i gymnasieskolan kommunicerar med elever under lektioner och hur de designar undervisningen för att skapa förutsättningar för lärande. I studien deltog tre danslärare från olika gymnasieskolor och datainsamlingen utfördes genom de kvalitativa metoderna videoobservationer och intervjuer. LÄS MER

  3. 3. Teknik och Naturvetenskap – sambo eller särbo? : Intervjuer med svenska och israeliska tekniklärare om tekniken och dess förhållande till naturvetenskapen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Hans Nachmann; [2021]
    Nyckelord :Technology as a school subject; natural sciences; technological knowledge; teachers; middle school; Teknikämnet; naturvetenskap; teknisk kunskap; lärare; högstadiet;

    Sammanfattning : Teknik som skolämne är, jämfört med många andra skolämnen, en relativt ny företeelse. Detta gäller för Sverige såväl som för resten av världen. De flesta andra skolämnen vilar på en sedan länge etablerad akademisk modersdisciplin. Dessa andra kunskapsområden är väldefinierade och har utvecklat egna ämnesfilosofier. LÄS MER

  4. 4. Rätten till ett fungerande kommunikationssätt : Hur lärare i grundsärskolan och på individuella programmet på gymnasiesärskolan arbetar för att utveckla elevers kommunikation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Charlotte Ivarsson; Carina Bergman Kelldén; [2021]
    Nyckelord :Communication; learning environment; ACC; evaluation material; sociocultural perspective.; Kommunikation; lärmiljöer; AKK; kartläggningsmaterial; sociokulturellt perspektiv.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur lärare i grundsärskolan och på individuella programmet på gymnasiesärskolan talar om hur de arbetar för att utveckla elevers kommunikation och vilka arbetssätt de beskriver att de använder i den dagliga undervisningen. Studien syftar vidare till att undersöka vilka strategier lärarna beskriver att de använder för att utveckla elevers kommunikation samt hur en god fysisk, pedagogisk och social lärmiljö kan underlätta för elevernas kommunikation. LÄS MER

  5. 5. Designing for students’ self-reflection in online learning settings : A mixed method study

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Gabriel Carrasco Ringmar; [2021]
    Nyckelord :Self-reflection; Self-regulated Learning; Online Learning; Design-based research; Higher Education; Mixed Method;

    Sammanfattning : Shifting from traditional face-to-face education to online mode of education (or online learning)  presents several challenges, such as increased difficulty for students to get immediate feedback and  lack of social interaction. To tackle these challenges, supporting learners' self-reflection process is  seen to be crucial to help students achieve academic success. LÄS MER