Sökning: "estetiskt förhållningssätt"

Visar resultat 6 - 10 av 29 uppsatser innehållade orden estetiskt förhållningssätt.

  1. 6. Lärare mot fritidshem : En vetenskaplig essä om de olika roller som kommer med den nya formen av utbildning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Jessica Hammarlund; Linda Nordin; [2021]
    Nyckelord :Recreational home; recreational education teacher; practical aesthetic teacher; multiple assignments; approach; professional development; impact.; Fritidshemmet; lärare mot fritidshem; praktiskt-estetiskt ämne; flerdelat uppdrag; förhållningssätt; professionsutveckling; påverkan.;

    Sammanfattning : I denna vetenskapliga essä undersöker vi vad den nya rollen som lärare i fritidshemmet innebär i praktiken. Vad ingår i den nya rollen och hur påverkas rollen som lärare mot fritidshem kontra lärare i ett praktiskt-estetiskt ämne. LÄS MER

  2. 7. “Det spelar ingen roll om jag sjunger braeller inte, det är inte det som är det viktiga utan det viktiga är att barnen får ut något av det, att det blir ett lustfyllt lärande för dem.” : - Pedagogers uppfattningar om musik som ettverktyg för barns lärande.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Andrea Henriksson; Julia Lundgren; [2021]
    Nyckelord :förskola; Lindströms modell; lärande; musik; musikundervisning; pedagogers uppfattningar; sociokulturell teori;

    Sammanfattning : Denna studie gjordes i syfte att undersöka pedagogers uppfattningar om musik som ett verktyg för barns lärande samt vilka faktorer som påverkar detta arbete. Tidigare forskning visar att musik blir nedprioriterat i undervisningen, på grund av att bland annat pedagoger känner en osäkerhet kring arbetet med musik, samt att andra ämnen såsom språk och matematik prioriteras. LÄS MER

  3. 8. ”Estetik är en samling av identitetsutvecklande ämnen” : En kvantitativ studie om förskollärares respektive barnskötares förhållningssätt till olika estetiska ämnen.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sofia Bergqvist; Anna Simula; [2021]
    Nyckelord :förskola; estetiska ämnen; förhållningssätt; undervisning; lärande;

    Sammanfattning : Inledning Under de år vi varit verksamma i förskolan har vi uppmärksammat att arbetet med estetiskt lärande ser olika ut och att förskollärares och barnskötares förhållningssätt till estetiska ämnen varierar. Forskaren Eva Änggård (2012) belyser vikten av att barn behöver få lära sig de estetiska ämnena från grunden - “att inte låta barn härma och lära sig estetiska tekniker är som att säga att de ska kunna läsa och skriva genom att hitta på ett eget alfabet”. LÄS MER

  4. 9. Musik som komplementär metod : En beskrivande litteraturstudie om användning av musik i sjuksköterskans arbete

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för hälso- och vårdvetenskap

    Författare :Fredric Lindström; Hava Kutlu; [2019]
    Nyckelord :Musik; musikterapi; omvårdnad; sjuksköterskor;

    Sammanfattning : Sammanfattning   Bakgrund: Kunskap om konst och estetik inom vården kan användas i sjuksköterskans omvårdnadsarbete för att främja hälsa och välbefinnande. Musik som komplementär behandlingsmetod har använts länge inom omvårdnad, men det finns en kunskapslucka om dess praktiska applicering i sjukvården. LÄS MER

  5. 10. Genom: Metod : En studie i radikala redovisningsformer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Anna Kiander; [2019]
    Nyckelord :Presentations; art education; performativity; contemporary art; aesthetic learning processes.; Redovisningsformer; bildpedagogik; performativitet; samtidskonst; estetiska lärprocesser.;

    Sammanfattning : Traditionella redovisningsformer i grundskolans bildämne skapar sällan utrymme för lärande. Trots att bild är ett estetiskt ämne genererar ofta redovisningsformer ett passivt förhållningssätt gentemot det som eleverna redovisar. Att redovisa inför en grupp kräver kommunikativ kompetens, något som är utanför bildämnets kursplan. LÄS MER