Avancerad sökning

Visar resultat 6 - 10 av 67 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 6. Inkludering på fritidshemmet – En spricka mellan ideal och verklighet.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :David Gustafsson Cunha; Johan Fredriksson; [2023-10-24]
    Nyckelord :inkludering; fritidshem; lärare i fritidshem; specialpedagogik; samverkan; elevassistent;

    Sammanfattning : I takt med att antalet anställda elevassistenter ökar i de svenska skolorna förs forskning fram som poängterar riskfaktorer med att primärt använda elevassistenter för att ansvara över den pedagogiska undervisningen för elever i behov av särskilt stöd under den obligatoriska skoltiden. Elevassistentens otydliga ansvarsroll visar sig försvåra det inkluderande arbetet i skolan och påverkar den sociala delaktigheten för de elever som har ett särskilt stöd av elevassistent. LÄS MER

  2. 7. “Jag kan, jag vill”

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Alexandra Schavon Skogh; Jesper Wallström; [2023-10-19]
    Nyckelord :regler; fritidshem; regelarbete; kasam; jag kan; jag vill; samspel; kommunikation; regelkategorier;

    Sammanfattning : Detta examensarbete handlar om elevers tankar om och relation till regler i fritidshemmet. Syftet är att undersöka hur lågstadieelever i fritidshem beskriver sin uppfattning och relation till regler. Vi söker svar på vad eleverna säger om regler och vilka utmaningar de upplever med att följa regler. LÄS MER

  3. 8. “Jag för en envis kamp mot mandalas och färgläggningsbilder”

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Fanny Sundin; Linnéa Svensson; [2023-10-19]
    Nyckelord :Bildskapande; fritidshem; diskurs; kritisk diskursanalys; estetiska lärprocesser; Lindströms modell; meningsskapande; lärande om bild; bild;

    Sammanfattning : Bildskapande är ett eftersatt forskningsområde, inte minst inom fritidshemmet. I tidigare forskning framkommer det att bildskapandets processer är svåra att mäta och prioriteras ofta bort. LÄS MER

  4. 9. Hur fritidslärare arbetar, förhåller sig och motiverar sitt arbete med digitala verktyg i fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Max Saarnak; Robin Andersson; [2023]
    Nyckelord :Digitala verktyg; Fritidshem; Fritidslärare; Domesticeringsteorin; Kvalitativ intervju;

    Sammanfattning : Syftet med vårt examensarbete är att undersöka hur fritidshemslärare använder digitala verktyg i verksamheten och hur det motiverar användandet. Studien har utförts utifrån ett kvalitativt metodval där fem intervjuer genomfördes på två olika fritidshem. LÄS MER

  5. 10. Arbetet med samverkan mellan fritids- och klasslärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Habib El-Dakkak; Danyal Bömfeldt Avci; [2023]
    Nyckelord :Fritidshem; samverkan; skola; socialkonstruktivism; performativitet;

    Sammanfattning : Inom vår utbildning och speciellt den verksamhetsförlagda utbildningen som vi haft inom fritidshemmet, har vi sett brister och otydlighet i samverkan på våra respektive skolor. Detta fick oss att tänka på vad samverkan innebär och hur det kan se ut när samverkan fungerar mellan fritidshemmet och skolan. LÄS MER