Sökning: "examensarbete lärare samhällskunskap"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden examensarbete lärare samhällskunskap.

  1. 1. Hur ter sig teknikämnet i en slöjdsal?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Dragana Tomic Karlsson; [2023]
    Nyckelord :technology; handicraft; discourse analysis; elementary school; curriculum; the physical environment; teknik; slöjd; diskursanalys; grundskolan; kursplan; den fysiska miljö.;

    Sammanfattning : I detta examensarbete undersöks hur teknikämnet ter sig när det undervisas i en slöjdsal sett utifrån aktörerna elever, lärare och Skolverket. Följande frågeställningar har formulerats inom ramen för denna studie:1. Hur framträder teknikämnet hos elever och hos lärare när undervisningen sker i en slöjdsal? 2. LÄS MER

  2. 2. "För att få vara någon annan en stund" : En undersökning om varför man ska läsa skönlitteratur i folkhögskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Anna Loyd; [2023]
    Nyckelord :Demokrati; didaktiska frågor; erfarenhetspedagogik; folkhögskola; legitimering; litteratursyn; skönlitteratur; svenskundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med min undersökning är att ta reda på hur några lärare på X folkhögskola resonerar om varför man ska läsa skönlitteratur inom ramen för undervisningen i svenska och svenska som andraspråk, i folkhögskola. Att undersöka hur man kan legitimera arbete med skönlitteratur inom denna skolform, särskilt som skönlitteraturen numera utsätts för aldrig tidigare skådad konkurrens från andra medier efter den kulturella vändningen och det vidgade textbegreppets intåg på skolans område, är relevant. LÄS MER

  3. 3. Den internationella samhällskunskapsboken : En tematisk läromedelsanalys av hur internationella relationer framställs i olika samhällskunskapsböcker

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Johan Isacsson; [2022]
    Nyckelord :controversial issues; internationella relationer; didaktik;

    Sammanfattning : Syftet med det här examensarbetet är att belysa, undersöka och försöka förklara hur internationella relationer framställs i olika samhällskunskapsböcker under två olika tidsperioder. Syftet är samhällskunskapsdidaktiskt eftersom det är meningen att läromedlet samhällskunskapsboken ska spegla samhället och den värld vi lever i under en viss tidsperiod. LÄS MER

  4. 4. Närområdesstudier och utomhuspedagogik i samhällskunskapsundervisningen : På vilka sätt kan lokalsamhället användas för årskurs fyra till sex?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Fredrik Olsson; [2021]
    Nyckelord :Outdoor education; neighborhood studies; civics teaching; teachers´ experiences; location affiliation; nature and forest school; city studies and study visits; Utomhuspedagogik; närområdesstudier; samhällskunskapsundervisning; lärares erfarenheter; platstillhörighet; natur- och skogsskola; stadsstudier och studiebesök;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete har varit att undersöka vilken betydelse närområdesstudier ochutomhuspedagogisk undervisning knuten till lokalsamhället har för lärare i samhällskunskap,att skapa variation i undervisningen och om samt hur lärare använder närområdet i sinundervisning i årskurs 4–6. Det finns tidigare forskning kring främst natur- och äventyrsinriktadutomhuspedagogik som fokuserar på yngre elever, men mindre kring närområdesstudier,studiebesök och besök från samhället, för ämnet samhällskunskap. LÄS MER

  5. 5. Mänskliga rättigheter i läroböcker

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Olivia Jansson; [2021]
    Nyckelord :gymnasieskolan; läroböcker; mänskliga rättigheter; samhällskunskap;

    Sammanfattning : Detta examensarbete undersöker hur mänskliga rättigheter framställs i läroböcker riktade till samhällskunskapskurser på gymnasienivå. Detta görs genom Marie-Bénédicte Dembours teori gällande perspektiv av mänskliga rättigheter. Metoden som används är en kvalitativ innehållsanalys. LÄS MER