Sökning: "examensarbete nyanlända elever"

Visar resultat 11 - 15 av 27 uppsatser innehållade orden examensarbete nyanlända elever.

  1. 11. Elevers vägar från språkintroduktionsprogram till vidare studier med individuell studieplan som stöd : En kvalitativ studie med lärare och studievägledare

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Katarina Gustafsson; [2019]
    Nyckelord :nyanlända elever; språkintroduktionsprogram; individuell studieplan; individualiserad utbildning; gymnasieskola;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att kartlägga olika faktorer som påverkar elevers möjligheter att gå vidare inom utbildningsväsendet från språkintroduktionsprogrammet, samt vilka förutsättningar dessa faktorer tillsammans skapar för studieframgång hos elever.  En kvalitativ forskningsstrategi användes där fem lärare och tre studievägledare från olika gymnasieskolor i Sverige intervjuades om sin uppfattning kring studiens ämne. LÄS MER

  2. 12. Språkutveckling för nyanlända elever med hjälp av digitala verktyg

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Grimberg Joanna; [2017-11-13]
    Nyckelord :Digitala verktyg; IKT; resurs; nyanlända elever; språkutveckling; flerspråkighet; mångkulturell;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få en inblick i hur arbetet kan ske i skolan för att främja nyanlända elevers språkutveckling med hjälp av digitala verktyg. Studiens frågeställningar lyder därmed: På vilket sätt kan digitala verktyg användas i språkundervisningen med nyanlända elever och i vilket syfte? Hur kan undervisningen med digitala verktyg organiseras för att ge möjlighet till socialt samspel och lärande? Vad kan det finnas för utmaningar med att arbeta språkutvecklande med hjälp av digitala verktyg? Detta examensarbete är en kvalitativ studie där fyra personer har intervjuats som arbetar på två mångkulturella skolor. LÄS MER

  3. 13. Musikundervisning för nyanlända elever på språkintroduktionsprogrammet- en studie om musiklärares didaktiska förhållningssätt i mötet med språkintroduktionselever i musikklassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Lydia Viktorsson; [2017]
    Nyckelord :Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Educational Science; Music Education; Identitet; Musik; Nyanlända elever; Språkinriktad musikundervisning; Identity; Language-oriented music education; Music; New arrivals; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : I och med min utbildning till lärare i musik- och svenska som andraspråk vill jag låta dessa ämnesområden sammanfläta i mitt examensarbete. I och med den flyktingström som påverkat hela vårt land har skolsituationen i Sverige förändrats. Antalet nyanlända elever i skolan har ökat och många av dem ska få undervisning i musik. LÄS MER

  4. 14. Lärare och medmänniska - en kvalitativ undersökning om bildundervisning för nyanlända elever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sandra Albinell; [2017]
    Nyckelord :Bild; Bildundervisning; Bildskapande; Nyanlända elever;

    Sammanfattning : I föreliggande examensarbete undersöks utmaningen bildlärare möter i sitt arbete med nyanlända elever. Genom tre kvalitativa intervjuer undersöks vilka didaktiska och medmänskliga utmaningar bildlärare ställs inför i bildundervisningen av nyanlända elever och hur lärarna hanterar dessa utmaningar. LÄS MER

  5. 15. Kartläggning och måluppfyllelse. Sambandet mellan kartläggning och elevernas slutbetyg i åk

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Jandark Mansour; Marta Poplawska; [2016-07-06]
    Nyckelord :kartläggning; måluppfyllelse; nyanlända elever;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie var att undersöka vilket samband det finns mellan kartläggningen av elevernas kunskaper och elevernas måluppfyllelse i ämnena enligt intervjuade personer. Enligt vårt antagande är resultatet av kartläggningen avgörande för att eleven ska lyckas i skolan, förutsatt att undervisningen utformas enligt rekommendationerna efter avslutad kartlägg-ningsprocess. LÄS MER