Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. En färgblind och föredömlig människorättsstat? : En studie om betydelsen av att motarbeta rasism i syfte att säkerställa Barnkonventionens efterlevnad

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Teologiska institutionen

    Författare :Elin Benedictsson; [2023]
    Nyckelord :children s rights; racism; racial discrimination; human dignity; racialization; segregation; racial inequality; hate speech; racial profiling; right to education; international human rights; elimination of racial discrimination; islamophobia; afro-swedes; non-discrimination; barns rättigheter; Barnkonventionen; rasism; rasdiskriminering; Rasdiskrimineringskonventionen; FN; rätt till utbildning; ojämlikhet; rasprofilering; rasistisk hatpropaganda; mänskliga rättigheter;

    Sammanfattning : In this thesis, I have studied the United Nations concluding observations on Sweden in relation to international human rights obligations. Specifically, in regards to the International Convention on the Elimination of All Forms of Racial Discrimination (ICERD) and the Convention on the Rights of the Child (CRC). LÄS MER

  2. 2. Black in the Ivory Tower: The Subversiveness of Black Women at Lund University

    Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för etnologi

    Författare :Elsa Mertala; [2022]
    Nyckelord :Academia; Black women; labour; subversiveness; Lund University; Swedish Exceptionalism; Akademin; svarta kvinnor; arbete; subversiv; Lund universitet; svensk exceptionalism; Cultural Sciences; Social Sciences;

    Sammanfattning : In Sweden the research about Black people’s experiences in academia is quite limited, because of a self-image that is colourblind which prevents the acknowledgement of Black existence (practice, thought, bodies). This thesis is a cultural analytical attempt to contribute and widen the research field of critical studies in Swedish academia, through exploring Black female’s emotional and body experiences in the spatiotemporal space of Lund University. LÄS MER

  3. 3. Färgblind bildundervisning : vithetsnormen inom bildpedagogikens ramar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Emma Nord; Emma Carneholm; [2022]
    Nyckelord :bildpedagogik; diskriminering; normkritik; policy; rasism; visuell kultur; vithetsnorm;

    Sammanfattning : From vague policies regarding racism to challenges within the classroom, from a lack of power to a lack of understanding, racism is constantly perpetuated throughout all the links of the education policy chain. This literature review examines reports and articles regarding racism within visual arts education, and the many ways that whiteness as a norm is produced, and reproduced both inside, and outside the classroom, and how racism can be counteracted. LÄS MER

  4. 4. Färgblind representation? : En undersökning av vilken betydelse en deskriptivt jämställd etnisk representation har för den lokala integrationspolitiken.

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Elida Söderberg; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. “Du förstår väl att jag inte är rasist..?” : Synligt rasifierade socialarbetares upplevelser av rasism i arbetet

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Elisabeth Tecle; Hanna Tjus; [2020]
    Nyckelord :visibly racialized social worker; everyday racism; color-blind racism; whiteness; social work; handling; synligt rasifierade socialarbetare; vardagsrasism; färgblind rasism; vithet; socialt arbete; hantering;

    Sammanfattning : The aim of this study is to examine visibly racialized social workers' experiences of encountering racism at work; with clients, colleagues, and managers. Furthermore, the aim is to examine how racism is responded to and handled by colleagues and managers. Seven semi-structured interviews were conducted with visibly racialized social workers. LÄS MER