Sökning: "föräldrars inflytande i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 52 uppsatser innehållade orden föräldrars inflytande i förskolan.

  1. 1. Föräldrainflytandets komplexitet : Sex föräldrars upplevelser av reellt föräldrainflytande vad gäller barns vila på förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Cecilia Hansen; Therese Johansson; [2021]
    Nyckelord :Parental influence; influence; preschool; the influence ladder; information; participation; influence; consultation; decision making; rest; values; democracy.; Föräldrainflytande; inflytande; förskola; inflytandetrappan; information; deltagande; påverkan; samråd; beslutsfattande; vila; värdegrund; demokrati.;

    Sammanfattning : Föräldrainflytande är ett komplext begrepp och en viktig del i förskolans värdegrundsarbete och demokratiuppdrag. Det är föräldrarna som har det yttersta ansvaret för barnet samt känner sitt barn allra bäst. LÄS MER

  2. 2. Föräldrars syn på inflytande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Sandra Berggren Quintino; Vanja Bergqvist; [2020]
    Nyckelord :Föräldrar; samverkansformer; förskola; föräldrainflytande.;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att synliggöra föräldrars syn på olika samverkansformer inom förskolan med fokus på föräldrainflytande. Ett kvalitativt angreppssätt har använts för att genomföra studien. LÄS MER

  3. 3. En Fenomenografisk studie om middagsvilans betydelse för barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Camilla Möller; Sara Holstein; [2020]
    Nyckelord :fenomenografi; inflytande; hjärnans påverkan av sömn; middagsvila; middagsvilans förändringar; sovmiljö; sovrutiner; stress; sömn och hälsa; återhämtning;

    Sammanfattning : Abstract Syftet med vår studie var att undersöka pedagogers, föräldrars och BVC-sköterskors uppfattningar om de yngre barnens sömn och vila i förskolan. Enligt en fenomenografisk teori och analysmetod utgick vi från våra frågeställningar som lyder:•Vad anser pedagoger, föräldrar och BVC sköterskor vara viktigt gällande förskolebarns middagsvila?•Vilken uppfattning har pedagoger, föräldrar och BVC sköterskor om att väcka barn från sin middagssömn? •Vad säger tidigare forskning om att väcka barn från sin middagssömn? •Hur uppfattar pedagoger att barns vila i förskolan har förändrats över tid?Sammanfattningsvis utifrån svaren vi fått från föräldrar, pedagoger och sköterskor på BVC är att de tycker att sömnen eller vilan under dagtid är av stor vikt på grund av behovet av återhämtning. LÄS MER

  4. 4. Föräldrar har rättigheter i förskolan, men hur ser det egentligen ut i praktiken? : En studie om hur föräldrar ges möjlighet till delaktighet och inflytande i förskolans verksamhet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Linda Andersson; Daniela Petrovic; [2019]
    Nyckelord :Förskola; föräldrasamverkan; delaktighet; inflytande;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur föräldrar ges möjlighet till delaktighet och inflytande i förskolans verksamhet. Metoden är kvalitativ och vi har använt oss av semistrukturerade intervjuer. Respondenterna består av sju förskollärare, två barnskötare samt sju föräldrar. Studien utgår från det sociokulturella perspektivet. LÄS MER

  5. 5. Har relationen någon betydelse? : En studie om föräldrars möjlighet till inflytande i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Frida Andersson; Sarah Martinsson; [2018]
    Nyckelord :Inflytande; Påverkan; Relationell pedagogik; Föräldrar; Förskoleverksamheten; Interpersonella relationer;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur föräldrar upplever sitt inflytande i förskolan och om relationen till förskolepersonalen påverkar föräldrars möjlighet till inflytande. Syftet är också att undersöka på vilket sätt föräldrar kan påverka i förskoleverksamheten och vad en sådan påverkan består i. LÄS MER