Sökning: "för-och efterarbete"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden för-och efterarbete.

  1. 1. “Ibland kommer jag lite sent och då får jag inte läsa alls, det hade jag velat göra” : En kvalitativ studie om elevers uppfattningar av den enskilda läsningen i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Hanna Lennox; [2023]
    Nyckelord :independent reading; primary school; reading development; reading interest; enskild läsning; lågstadiet; läsutveckling; läsintresse;

    Sammanfattning : För att elever ska öka sin läsförmåga är det centralt att de får läsa mycket samt att de får undervisning och stöd när de ska bearbeta en text. På grund av att alla elever inte får tid till att läsa förlorar de som inte läser delar av sin läsförmåga. LÄS MER

  2. 2. Användning av spelfilm i undervisningen : Vilka för- och nackdelar för filmen som undervisningsmedium med sig i klassrummet?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Angelica Sedergren; [2023]
    Nyckelord :Film; spelfilm; filmkunskap; fiktion; undervisning; undervisningsmedium; text; det vidgade textbegreppet; gymnasiet; svenska; historia; historiemedvetande; identifikation; utveckling;

    Sammanfattning : Hur kan man arbeta med film i skolan? Och hur gör man det bra? Denna litteraturstudie har som syfte att undersöka vilka användningsområden film har i undervisningen och vilka fördelar, nackdelar och fallgropar och problem det kan medföra. Detta görs för att ge lärare stöd i att göra bättre och mer medvetna avvägningar för att kunna ta bättre motiverade beslut i sin undervisningsplanering. LÄS MER

  3. 3. Hederskultur och hedersvåld : Att arbeta med hederskultur genom skönlitteratur i grundskolans årskurs 6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Azra Haradini Bergqvist; Angelica Carlström; [2023]
    Nyckelord :Hedersrelaterat våld och förtryck; heder; skönlitteratur; kontroversiella frågor; Läroplanen för grundskolan 4-6; didaktiskt arbete; mellanstadiet;

    Sammanfattning : Studien undersöker hur arbetet om hedersrelaterat våld och förtryck kan genomföras och planeras av lärare genom att använda skönlitterär åldersadekvat text. Boken Falafelflickorna (Wahldén 2018) används i detta arbete som verktyg i vår studie. LÄS MER

  4. 4. Digitala skrivprocesser - Hur skrivundervisning i svenska utformas för digitala skrivverktyg

    M1-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Olivia Eriksson; Emma Jacobsson; [2020]
    Nyckelord :processorienterad skrivundervisning; digitala skrivverktyg; analogt skrivande; mellanstadiet; digital kompetens;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur mellanstadielärare utformar processorienterad skrivundervisning för digitala skrivverktyg i svenska samt vilka möjligheter och begränsningar detta medför. I bakgrunden behandlas begreppen skrivprocess och digital skrivprocess samt likheterna och skillnaderna mellan dem. LÄS MER

  5. 5. Filmmediet som didaktiskt verktyg med livsfrågor i fokus

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anders Göthed; Sebastian Klarström; [2020]
    Nyckelord :Livsfrågor; Spelfilm; Religionskunskap;

    Sammanfattning : Önskan att ta reda på hur lärare arbetar med film som pedagogiskt verktyg när manundervisar i religionskunskap och livsfrågor är centralt i vårt examensarbete. Vikommer även att redogöra för hur man kan använda sig av spelfilm för att förmedla ochbelysa livsfrågor i religionsundervisningen. LÄS MER