Sökning: "förintelsen i perspektiv"

Visar resultat 6 - 10 av 13 uppsatser innehållade orden förintelsen i perspektiv.

  1. 6. Läroboken - barn av sin tid? : Analys av framställningar av antisemitism och Förintelsen i läroböcker i religionskunskapfrån 1980-tal – 2010-tal

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Hanna Sundin-Berglin; Josefin Ryman; [2015]
    Nyckelord :Läromedelsanalys; religionsdidaktik; högstadiet; antisemitism och förintelsen;

    Sammanfattning : Detta examensarbetes syfte har varit att granska hur antisemitism och Förintelsen framställs över tid (1980-2010-tal) i läroböcker för grundskolans senare år. I Studien granskades också andra strategier i texterna för att motverka antisemitism. LÄS MER

  2. 7. ”Medborgarkunskap eller ’grönt kort’ till vuxenlivet”? : En analys av totalitarism i läroböcker inom samhällskunskap för gymnasiet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Pontus Vesterberg; [2013]
    Nyckelord :Textanalys; Läroböcker; Gymnasiet; Kritisk diskursanalys; Totalitarism.;

    Sammanfattning : Denna uppsats har undersökt hur totalitära ideologier framställs inom läroböcker i samhällskunskap för gymnasiet. Metoden som har utgjort grunden för analysen har varit Faircloughs kritiska diskursanalys som genomsyrats av ett poststrukturalistiskt perspektiv. LÄS MER

  3. 8. En analys av Schindlers list utifrån ett historiedidaktiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Fredrik Tuvesson; [2012]
    Nyckelord :film; historiemedvetande; historiebruk; historiedidaktik; Schindlers List; Spielberg;

    Sammanfattning : Denna uppsats behandlar Steven Spielbergs film Schindlers list med utgångspunkt i de historiedidaktiska begreppen historiemedvetande och historiebruk. Arbetet baseras således på en analys av filmen. LÄS MER

  4. 9. Historia och värden : gestaltning av värdefrågor i historieläroböcker för gymnasiet

    Kandidat-uppsats, Avdelningen för humaniora

    Författare :Linda Westberg; [2011]
    Nyckelord :Historia; historieläroböcker; läroböcker; läromedel; värden; värdefrågor; värdegrund; Niklas Ammert;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöks om läroböcker i historia för gymnasiet gestaltar en koppling mellan värden och historia, och hur den kopplingen i så fall ser ut. Läroböckerna som undersöks är Alla tiders historia A, Perspektiv på historien A och Perspektiv på historien 50p, och dessa undersöks utifrån tre olika tendenser som återfinns i avhandlingen Det osamtidigas samtidighet: historiemedvetande i svenska läroböcker under hundra år. LÄS MER

  5. 10. Från överlevande till kvarleva - Teorier med muntlig historia och empatisk förståelse i fokus

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Åsa Wendin Täck; Joel Lerman; [2010]
    Nyckelord :muntlig historia; Förintelsen; empatisk förståelse; hermeneutik; värdegrund; subjektivt källmaterial; objektiv sanning; vittnesmål;

    Sammanfattning : Elevers empatiska förståelse och handlingsberedskap mot förtryck och rasism är intimt förknippad med den inlevelse som kan skapas med stöd av vittnesskildringar. Lärdomar vi kan dra av Förintelsen är därför ett viktigt stöd för att forma en kulturell norm för utbildning och pedagogik vilken vilar på samhällets värdegrund: demokrati, mänskliga rättigheter, tolerans och tålamod samt opposition mot rasism och totalitära ideologier. LÄS MER