Sökning: "förskola kategorisering"

Visar resultat 1 - 5 av 38 uppsatser innehållade orden förskola kategorisering.

  1. 1. Interkulturalitet i förskolan : En kvalitativ intervjustudie kring förskollärares uppfattning om interkulturalitet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Agnes Lennartsson; Madeleine Sundberg; [2023]
    Nyckelord :Förskola; Föräldrasamverkan; Interkulturalitet; Kategorisering; Kompetensutveckling; Normer; Normkritiskt perspektiv; Vithetsnorm; Värdegrund; Kultur; Språk;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka förskollärares uppfattning om interkulturalitet. För denna studie tas utgångspunkt i två frågeställningar: Hur uppfattar förskollärare det interkulturella förhållningssättet och vilka strategier väljer förskollärare att använda i arbetet med interkulturalitet. LÄS MER

  2. 2. Flerspråkighet i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares beskrivna upplevelser om flerspråkighet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Lovisa Johansson; Ellen Kindblad; [2022]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; barn; flerspråkighet; modersmål; vårdnadshavare; arbetssätt;

    Sammanfattning : Denna studie kommer behandla hur flerspråkigheten bemöts i förskolan samt olikautmaningar förskollärare upplever i arbetet med flerspråkighet. I tidigare forskninghar det framkommit att det finns en osäkerhet när det kommer till flerspråkighet iförskoleverksamheten. LÄS MER

  3. 3. En likvärdig förskola för barn med autism utifrån förskollärares uppfattning av sin egen yrkeskompetens

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Sandra Balint Dewhirst; Linn Andersson Kåreda; [2022]
    Nyckelord :Barn i behov av särskilt stöd; autism; autismdiagnos; yrkeskompetens; likvärdighet; förskola; funktionsnedsättning;

    Sammanfattning : Syftet för föreliggande studie är att undersöka på vilket sätt förskollärarenuppfattar att hens yrkeskompetens möjliggör en likvärdig utbildning iförskolan för barn med autismdiagnos. Studien genomfördes som en kvalitativanalys, där data samlades in genom sex intervjuer med sex legitimeradeförskollärare i tre olika kommuner i Sverige. LÄS MER

  4. 4. Förskola för fler barn : En kvalitativ intervjustudie och kritisk policyanalys om synen på barn i behov av språkutveckling i det svenska språket

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Moa Brundin; Lena Sundin; [2022]
    Nyckelord :kvalitativ intervju; tematisk analys; policyanalys; WPR; språkutveckling; flerspråkighet; nyanlända.;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att studera hur förskolans uppdrag rörande barn i behov av språkutveckling i det svenska språket beskrivs av olika aktörer som regering, riksdag och förskollärare. Detta undersöks i relation till riksdagens beslut kring Förskola för fler barn. LÄS MER

  5. 5. Förskollärares dilemman kring anmälningsplikten i förskolan : En kvalitativ studie utifrån ett fenomenografisk perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Ida Eriksson; Lovisa Valberg; [2022]
    Nyckelord :Anmälningsplikt; förskola; barn som far illa;

    Sammanfattning : Bakgrund: Anmälningsplikten talas det inte mycket om i varken förskolans verksamhet eller i förskollärarprogrammets utbildning trots att det är en lag som yrkesverksamma med barn är skyldiga att följa (Socialtjänstlagen 2001:453). Det finns tidigare forskning gällande de svårigheter som kan uppstå vid anmälan men begränsat med forskning om hur begreppet “barn som far illa” uppfattas och förskollärares uppfattningar av anmälningsplikten. LÄS MER