Sökning: "förskola styrda aktiviteter"

Visar resultat 11 - 15 av 30 uppsatser innehållade orden förskola styrda aktiviteter.

  1. 11. Vänskapens villkor mellan pojkar och flickor i förskolan - En etnografisk studie om möjligheter och begränsningar i barns vardagsliv på en åldershomogen förskoleavdelning

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Kristina Hunehäll Berndtsson; [2016-02-12]
    Nyckelord :vänskap; barn; kön; genus; förskola; etnografi;

    Sammanfattning : Denna studie behandlar villkoren för vänskap mellan pojkar och flickor på en förskoleavdelning med barn i åldern 5-6 år. Detta för att det saknas forskning om vänskap mellan barn av olika kön, forskning som är ett viktigt bidrag för att synliggöra vardagslivets villkor för barn på förskolan samt belysa den svenska jämställdhetsdiskursen. LÄS MER

  2. 12. Kulturkuber : Ett mångkulturellt undervisningsmaterial

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sanna Röllgårdh; Linnea Romanus; [2016]
    Nyckelord :Förskola; mångkultur; mångfald; kultur; undervisningsmaterial; sociokulturellt perspektiv; material; artefakt;

    Sammanfattning : Denna rapport beskriver arbetet med utvecklandet av en produkt och är en del av ett självständigt arbete. Produkten heter kulturkuber och är ett mångkulturellt undervisningsmaterial tänkt att användas i förskolan. LÄS MER

  3. 13. Estetiska uttrycksformer i förskolan- En strategi för språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Susi Russdal; [2016]
    Nyckelord :Estetiska uttrycksformer; Språkutveckling; Förskola; Sociokulturella perspektivet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka om verksamma pedagoger inom förskoleverksamheten arbetar med de estetiska uttrycksformerna i samband med barns språkutveckling. I studien presenteras bland annat det teoretiska perspektivet på lärande vilket är det sociokulturella perspektivet. LÄS MER

  4. 14. "Om bara barnen skulle bestämma på fritids så skulle det bli kaos". En kvalitativ studie om delaktighet ur barns perspektiv

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Sophie Lundin; [2015]
    Nyckelord :Delaktighet; eleverna; fritidshem; det barndomssoc;

    Sammanfattning : AbstractDenna studie syftar till att ta reda på hur eleverna beskriver sina möjligheter att vara delaktigai utformningen av fritidshemmets aktiviteter. Vårt resultat besvaras utifrån vårafrågeställningar som är:-Vid vilka tillfällen beskriver eleverna att de får vara delaktiga i utformandet avfritidshemmets aktiviteter?-På vilket sätt beskriver eleverna att de får vara delaktiga i utformandet av fritidshemmetsaktiviteter?I vår studie redovisar vi för tidigare forskning på fritidshemmet men kompletterar också medtidigare forskning på förskola och skola. LÄS MER

  5. 15. Implementering av barns inflytande i förskolan : En studie om förskollärares erfarenheter och tankar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Karlsson Josefine; [2015]
    Nyckelord :Preschool teacher; preschool; children’s influence; implementation; Förskollärare; förskola; barns inflytande; implementering;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka förskollärares erfarenheter av och tankar om implementeringen av barns inflytande i förskolan. För att på bästa sätt kunna besvara studiens syfte har semistrukturerade intervjuer använts som metod. Fem förskollärare intervjuades enskilt av mig och en intervjuguide användes under intervjun. LÄS MER