Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 30 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Hur förskolans pedagoger arbetar med flerspråkighet i pedagogledda aktiviteter : En kvalitativ studie om pedagogers insatser och förhållningssätt för att främja barnens språkanvändning i en flerspråkig miljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Lea Haselsteiner; Laritza Wityk; [2022]
    Nyckelord :förskoledidaktik; förskolan; flerspråkighet; sociokulturellt perspektiv; språkanvändning; språkinlärning; kommunikation; svenska; flerspråkiga barn; scaffolding; translanguaging;

    Sammanfattning : Med den här studien ska pedagogernas förhållningssätt i samband med flerspråkighet i pedagogledda aktiviteter belysas. Studien är en jämförelse mellan tre förskolor som har olika antal flerspråkiga barn. Frågeställningar som studien fokuserar på är hur pedagoger synliggör flerspråkighet i pedagogledda aktiviteter i förskolan. LÄS MER

  2. 2. Bildskapande, genus och jämställdhet i förskolan : En studie om tre förskollärares syn kring genus och jämställdhet i barns bildskapande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Elin Gunnarsson; Sophia Löfstrand; [2021]
    Nyckelord :Art subject; equality; free creation; gender; planning activities; preschool; Bildämnet; fritt skapande; förskola; genus; jämställdhet; planerade aktiviteter.;

    Sammanfattning : Utifrån vårt intresse inom bild så har vi uppmärksammat att det förekommer skillnader i pojkar och flickors bilder, hur dem målar och vad dem målar. Studiens syfte är att belysa hur några förskollärare arbetar kring jämställdhet i sina bildaktiviteter. LÄS MER

  3. 3. Barns möjlighet till inflytande och delaktighet i en demokratisk förskola : En kvalitativ intervjustudie där barns och förskollärares röster blir hörda

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Julia Borghede; Micaela Liljeberg; [2021]
    Nyckelord :Barns perspektiv; barnperspektiv; relationellt perspektiv; demokrati; inflytande; delaktighet; kvalitativ intervjustudie;

    Sammanfattning : Förskolans läroplan (Skolverket, 2018) visar på hur demokratiuppdraget är en central del iförskolans verksamhet, där barns inflytande och delaktighet skrivs fram som viktigakomponenter för att kunna genomföra det demokratiska uppdraget. Avsikten med studien ärdärmed att undersöka hur barns inflytande och delaktighet beaktas i relation till förskolläraresdemokratiuppdrag. LÄS MER

  4. 4. Förskollärares språkfrämjande arbete bland barn med sen språkutveckling

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Ann-Sofie Blomqvist; [2019]
    Nyckelord :språkutveckling; förskola; förskollärare;

    Sammanfattning : Inledning Språket är en central del av människors liv som utvecklas till stor del under barndomsåren. En del barn är sena i sin språkutveckling och därav har intresset för hur förskollärare arbetar språkfrämjande med barn som har en sen språkutveckling tagit form i denna uppsats. LÄS MER

  5. 5. ”Språk innefattar ju allt. Det är både det vi ser och gör och hör” : En studie om arbetet med barns språkutveckling på förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Anna Hjertberg; Linnéa Gustafsson; [2018]
    Nyckelord :Dialog; Förskola; Högläsning; Kommunikation; Språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att vinna kunskap om hur förskollärare arbetar med språk i förskolan, samt hur mycket utrymme den språkliga stimulansen ges i förskolans verksamhet. De teorier som studien har sin grund i är den sociokulturella teorin och Bakhtins tankar kring dialog. LÄS MER