Sökning: "förskolepedagog"

Visar resultat 16 - 20 av 30 uppsatser innehållade ordet förskolepedagog.

  1. 16. Samarbete mellan modersmålspedagoger förskolepedagoger i förskolan : En kvalitativ studie om språkutveckling hos tvåspråkiga barn

    M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Anita Kamberi; Thaira Alnajar; [2015]
    Nyckelord :Tvåspråkiga barn; modersmålspedagog; förskolepedagog; språkutveckling; samarbete i förskola; flerspråkiga barn;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka hur förskolepedagoger samarbetar med modersmålspedagoger för att främja språkutveckling hos tvåspråkiga barn. För att få empiriskt underlag i studien använde vi oss av kvalitativ intervjumetod. LÄS MER

  2. 17. Barns leksvårigheter : En essä om barns lek, samspel och om reflektionens möjligheter

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Ellerstad Ellerstad; [2015]
    Nyckelord :play; playing-rules; interaction; reflection; lek; lekregler; samspel; reflektion;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen handlar om barns lek och samspel, samt pedagogernas roll i barns lekutveckling. Den handlar även om reflektionens betydelse på förskolan. Syftet med den här erfarenhetsbaserade essän är att skapa en förståelse för barn som har svårt med att leka med andra barn. LÄS MER

  3. 18. Ensamlek bland förskolebarn. : En kvalitativ studie om förskolepedagogers erfarenheter av och arbete med barn som leker ensamma i barngruppen.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Liliana Kemoka; Maria Fihlén; [2015]
    Nyckelord :Ensamlek; samspel; social utveckling; förskolebarn; förskolepedagoger;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie var att undersöka förskolepedagogers tankar om och erfarenheter av barn som leker ensamma i barngruppen, vilka orsaker de anser ligga bakom barns ensamlek samt vilka metoder förskolepedagogerna beskriver att de använder för att få in ensamlekande barn i det sociala samspelet i barngruppen. Studiens problemställning innefattar hur man som förskolepedagog kan tänka när det kommer till barn som leker ensamma då samspelets betydelse för barns sociala utveckling ofta ses som mycket viktigt. LÄS MER

  4. 19. Lotta bara bråkar : en utforskande essä om leken och dess förutsättningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Martin Therus; [2015]
    Nyckelord :play; play theory; communication; preschool teacher; empathy; peer cultures; lek; lekteori; kommunikation; förskolepedagog; empati; kamratkulturer;

    Sammanfattning : The purpose of this essay is to explore why some children are having a hard time playing together with other children, while others have the ability to play for a long time without interruptions due to conflicts. The stepping stone to this essay has been my thoughts concerning play, which has been inspired foremost by Birgitta Knutsdotter Olofsson. LÄS MER

  5. 20. En ateljéristas synliggörande av matematik

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Charlotte Svensson; Anna-Maria Ackre; [2014]
    Nyckelord :Reggio Emilia; ateljérista; bildverksamhet; matema;

    Sammanfattning : SammanfattningSyftet med denna undersökning är att studera hur matematikutveckling synliggörs i arbetet med bild genom enateljéristas arbete. Vi vill i studien också belysa hur den tredje pedagogen, det vill säga miljön, kan lyfta fram detmatematiska lärandet. LÄS MER