Sökning: "förskolepedagogers uppdrag"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden förskolepedagogers uppdrag.

  1. 1. Interkulturellt arbete i förskolan : En studie om förskolepedagogersinterkulturella arbete och perspektiv i en monokulturell miljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Vanessa Hernandez Ponce; [2022]
    Nyckelord :interkulturalitet; kulturell mångfald; monokulturell;

    Sammanfattning : Sammanfattning Denna studie behandlar interkulturalitet i monokulturella förskolor. Det som studeras är hur förskolepedagoger arbetar för värdet av kulturell mångfald i deras verksamhet. Studien är av kvalitativ natur och genomfördes via gruppintervjuer och enskilda intervjuer. LÄS MER

  2. 2. Barns delaktighet och inflytande i förskolan : En kvalitativ studie om förskolepedagogers uppfattning om förutsättningar, möjligheter och hinder i sitt demokratiska uppdrag

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Linnéa Korell Printz; [2021]
    Nyckelord :Barns delaktighet och inflytande; förskola; förskolepedagoger; demokratiskt uppdrag;

    Sammanfattning : Denna studie ämnade att beskriva och få förståelse för påverkansfaktorer i relation till arbetet med barns delaktighet och inflytande ur förskolepedagogers perspektiv. Utifrån frågeställningar om hur uppdraget tolkas samt vilka förutsättningar, möjligheter och hinder det finns i arbetet ämnade studien att identifiera påverkansfaktorer i relation till arbetet med barns delaktighet och inflytande. LÄS MER

  3. 3. Förskolepedagogers syn på omsorg av små barn

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Hanna Barthel; [2018]
    Nyckelord :omsorg; små barn; förutsättningar; förhållningssätt; Noddings; Stern;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att utveckla kunskapen om pedagogers syn på omsorg samt deras upplevda förutsättningar för att ge omsorg till de små barnen i förskolan. Mina frågeställningar är: •Hur beskriver pedagoger sina erfarenheter av omsorgsarbetet?•Vilka reflektioner har pedagoger angående förskolans uppdrag gällande omsorg, lärande och undervisning?•Vilken syn har pedagoger på sina förutsättningar för att kunna ge omsorg till små barn? För att uppnå syftet har jag genomfört kvalitativa semistrukturerade intervjuer kring pedagogers syn på omsorgsarbetet med små barn. LÄS MER

  4. 4. Flerspråkighet och modersmålsstöd i förskolan : En fenomenografisk studie om förskolepedagogers strategier för modersmålsutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Susanna Larsson; [2018]
    Nyckelord :Phenomenography; multilingualism; preschool pedagogues; preschool; mother tongue; Fenomenografi; flerspråkighet; förskolepedagoger; förskola; modersmål;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka förskolepedagogers strategier för modersmålsutveckling gällande andra modersmål än svenska, samt på vilka villkor andra modersmål förekommer i förskolans verksamhet. Detta har bearbetats genom en fenomenografisk forskningsansats där semistrukturerade intervjuer har använts för att undersöka förskolepedagogers upplevelser av sitt uppdrag kring modersmålsutveckling, samt hur de omsätter detta i praxis. LÄS MER

  5. 5. Kommunikation av förskolans tredelade uppdrag: för vårdnadshavares möjlighet till delaktighet och inflytande : En observations- och intervjustudie om kommunikationen i det dagliga mötet mellen hem och förskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Jennie Kilander; [2017]
    Nyckelord :daglig kommunikation; dagligt möte; delaktighet; demokrati; fostran; förskolan; förskolans pedagoger; förskolans uppdrag; inflytande; kommunikation; kompetens; lärande; omsorg; samverkan; vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka fyra förskolepedagogers dagliga möte med barnensvårdnadshavare samt studera kommunikationen i samband med dessa möten. Studien syfte bestod avtvå avgränsningar som undersökte vad i förskolans uppdrag som kommunicerades i det dagliga mötetmed barnets vårdnadshavare samt hur pedagoger inom förskolan uppfattade detta möte ur ettsamverkans- och delaktighetsperspektiv. LÄS MER