Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 197 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. "När han skriker är det jobbigt för alla". - En kvalitativ studie som beskriver nio förskollärares uppfattningar av tydliggörande pedagogik som ett inkluderingsverktyg i förskolans lärmiljö utomhus

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Anette Axelsson Odinge; Monica Hernod Söderberg; Anna-Carin Rödjegård; [2024-02-01]
    Nyckelord :inkludering; tydliggörande pedagogik; lärmiljö utomhus; specialpedagogik; förskola;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med denna studie är att med utgångspunkt i den fenomenografiska ansatsen undersöka nio förskollärares uppfattningar av fenomenet tydliggörande pedagogik som inkluderingsverktyg i lärmiljön utomhus. Studien placerar sig i kontaktytan mellan forskning om inkludering, tillgängliga lärmiljöer utomhus och den praktiska tillämpningen av tydliggörande pedagogik. LÄS MER

  2. 2. Förskolans naturliga resurser i lek, bortglömda eller hyllade? : Ett utforskande av förskollärares syn på naturmaterial

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Marie Zetterberg; [2024]
    Nyckelord :Early Childhood Education; nature materials; outside environment; play; preschool teachers.; Förskola; förskollärare; lek; naturmaterial; utomhusmiljö;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att väcka kunskap om naturmaterial till barnens utomhuslek. Studien vill även lyfta fram betydelsen av olika faktorer som påverkar barnens lek, där förskollärare, utomhusmiljön och barns egna kunskaper är av betydelse för leken med naturmaterial. LÄS MER

  3. 3. ”Vi behöver släcka bränder” : En kvalitativ intervjustudie om specialpedagogiska resursers påverkan för en likvärdig förskola för alla barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Emmy Johansson; Hanna Mattsson; [2024]
    Nyckelord :Barn i behov av särskilt stöd; Förskola; Likvärdighet; Resursfördelning; Specialpedagogiska resurser;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att synliggöra förskollärares uppfattningar gällande hur behovet av specialpedagogiska resurser möts upp i verksamheten. Studien syftar även till att synliggöra och analysera hur förskolans tillgång till specialpedagogiska resurser påverkar likvärdigheten samt vilka konsekvenser uteblivna resurser kan resultera i. LÄS MER

  4. 4. Digitala verktyg i förskolan ska inte vara en happening : En kvalitativ studie om hur förskollärare aktivt använder digitala verktyg i undervisningen och hur det kan gynna barns lärande.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Anna Persson; Emma Nordquist; [2023]
    Nyckelord :Digitala verktyg; Förskollärare; Uppfattningar; Digital kompetens; Lärplatta;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att, utifrån förskollärares berättelser om hur digitala verktyg används i undervisningen, bidra med kunskap om hur förskollärare uppfattar att användningen av digitala verktyg kan gynna barns lärande. Vi lever idag i ett digitaliserat samhälle, där barnen utifrån förskolans läroplan ska få utveckla adekvat digital kompetens. LÄS MER

  5. 5. Idrott på schemat : En kvalitativ och kvantitativ studie om hur elever i årskurs 3 uppfattar ämnet idrott och hälsa i skolan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Evelina Reuterstrand; Nalin Yesilgül; [2023]
    Nyckelord :Idrott och hälsa; årskurs 3; uppfattning; egenvärde; investeringsvärde; fenomenografi; individuell konstruktivism;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vad elever i årskurs 3 uppfattar ämnet idrott och hälsas syfte att vara, egenvärde respektive investeringsvärde. Samt synliggöra om det finns ett samband mellan elevers egna fysiska aktiviteter utanför skolan kopplat till vad de uppfattar som idrottsämnets syfte. LÄS MER