Sökning: "flerfunktionsnedsättning"

Visar resultat 16 - 20 av 21 uppsatser innehållade ordet flerfunktionsnedsättning.

  1. 16. iPad som kommunikationshjälpmedel i särskolan : En intrevjustudie av lärarens erfarenheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Szilvia Teszarik; [2016]
    Nyckelord :iPad; alternativ och kompletterande kommunikation AKK ; särskola;

    Sammanfattning : The purpose of this study has been to examine how teachers of students with multiple handicaps view the possibility of using iPad as a communicative and supportive tool within special education. Using the qualitative research interview method the attitude towards iPad among teachers was assed. LÄS MER

  2. 17. Socialhaptik som kommunikativt komplement för elever med flerfunktionsnedsättningar?

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Tina Nahkuri von Eichwald; [2015-11-28]
    Nyckelord :kommunikation; flerfunktionsnedsättning; tidig utvecklingsnivå; socialhaptisk kommunikation;

    Sammanfattning : Syfte: Uppsatsen syfte var tvådelat. Dels att genom en litteraturöversikt beskriva vad socialhaptik är och hur dess möjliga användbarhet bland elever med flerfunktionsnedsättning på tidig utvecklingsnivå ser ut. LÄS MER

  3. 18. En evidensstudie. Finns evidens för de metoder som används av specialpedagoger på Barn- och ungdomshabiliteringen?

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Maria Attfors-Östlind; Annika Pilups; [2014-03-20]
    Nyckelord :funktionsnedsättning; barn; specialpedagogiska metoder; evidens; barn- och ungdomshabilitering;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att undersöka vilken evidens det finns kring effekten av de metoder som specialpedagoger inom Barn- och ungdomshabiliteringen använder i sitt arbete. Metod: Kartläggning av vilka metoder som används av specialpedagogerna på Barn- och ungdomshabiliteringen i Sverige har skett via en enkät. LÄS MER

  4. 19. Bemötandet av barn med flerfunktionsnedsättningar och den fysiska miljön i förskolan - ur pedagogers perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Johanna Langebro; Filippa Hallengren; [2014]
    Nyckelord :Bemötande; Flerfunktionsnedsättning; Fysisk miljö; Kompetens;

    Sammanfattning : I förskolan och skolan strävas det idag efter att verksamheten ska inkludera alla barn och elever oavsett behov och förutsättningar.Det ska vara en ”förskola/skola för alla”. LÄS MER

  5. 20. ”Hur ska jag använda mig som instrument för att nå fram till dig” : En kvalitativ studie om musiken och pedagogens betydelse som ett pedagogiskt redskap i specialförskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Eva Gustafsson; [2014]
    Nyckelord :musik; flerfunktionsnedsättning; specialpedagogik; förskola; FMT; musikpedagogik; musikterapi;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att skapa en förståelse för hur musik kan användas i specialförskolans arbete med barn som har flerfunktionsnedsättningar samt vilket betydelse detta har för barnens utveckling och lärande. Studien utgår från frågeställningarna: Hur används musiken i specialförskolans pedagogiska miljöer? Vilka metoder används för att gynna lärandet genom musik i specialförskolan? Hur ser pedagogerna på betydelsen av den pedagogiska miljön, pedagogerna samt metoderna för barnens lärande genom musik?Denna kvalitativa studie har utförts på två olika specialförskolor i skilda delar av landet där sex observationer samt sex intervjuer med pedagoger har gjorts. LÄS MER