Sökning: "framgångsfaktorer för systematiskt kvalitetsarbete"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden framgångsfaktorer för systematiskt kvalitetsarbete.

  1. 1. Att upptäcka och erövra sitt tillgängliga frirum

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Frida Elmgren; [2022-10-31]
    Nyckelord :taluppfattning; tidiga insater; särskilda utbildningsbehov i matematik; bedömningsstöd; kartläggningsmaterial; frirum;

    Sammanfattning : Syfte: Studien hade som syfte att synliggöra hur resultaten av de nationella kartläggningsmaterialen och bedömningsstöden i taluppfattning användes och följdes upp i matematikundervisningen i förskoleklass och årskurs 1 på tre olika skolor. Ett särskilt sökljus riktades mot framgångsfaktorer för en likvärdig och tidig matematikundervisning. LÄS MER

  2. 2. Systematiskt kvalitetsarbete på skyddat boende för våldsutsatta kvinnor och barn : En studie om kvalitetsledningssystem samt framgångsfaktorer och utmaningar kopplat till det interna kvalitetsarbetet

    Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kvalitets- och maskinteknik

    Författare :Felicia Forthmeiier; [2021]
    Nyckelord :quality management system; non-governmental women’s shelter; safe housing; total quality development; supportive leadership and employee’s participation.; ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete; ideell kvinnojour; skyddat boende; offensiv kvalitetsutveckling; engagerat ledarskap och medarbetarnas delaktighet.;

    Sammanfattning : En enkätstudie har genomförts med 47 deltagande ideella kvinnojourer. Respondenterna har fått uppge vad verksamheternas ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete innefattar samt identifiera framgångsfaktorer och utmaningar kopplat till det egna kvalitetsarbetet. LÄS MER

  3. 3. Den specialpedagogiska kompetensen – en självklar roll i förskolan men inte i skollag? : En kvalitativ studie om specialpedagogers funktion i arbetet med stödinsatser och en tillgänglig lärmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Malin Enghag; Linda Makris; [2021]
    Nyckelord :Specialpedagogik; specialpedagogiska perspektiv; inkludering; tillgänglig lärmiljö; stöd; särskilt stöd;

    Sammanfattning : Syftet med följande studie är att bidra med specialpedagogers tolkningar och innebörder av stöd och särskilt stöd samt deras funktion i arbetet med att skapa en tillgänglig lärmiljö. Forskning visar att det föreligger ett utvecklingsbehov inom området specialpedagogik för förskolan. LÄS MER

  4. 4. “En grej till som ska göras” : en intervjustudie med pedagoger och specialpedagoger om ett utvecklingsprojekt i skolan

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Charlotte Spjuth Landgren; Kristina Nilsson; [2020]
    Nyckelord :development work; hindrance; Institutional theory; Learning organization; school development; special educational needs teacher; success factors; Institutionell teori; Lärande i organisationer; hinder; framgångsfaktorer; skolutveckling; specialpedagog; utvecklingsarbete;

    Sammanfattning : Examensarbetet syftar till att bidra med kunskap kring vilka framgångsfaktorer och hinder det kan finnas vid utvecklingsprojekt i skolor och hur resultatet av ett projekt kan upplevas av pedagogerna. Syftet är även att undersöka på vilket sätt specialpedagogerna varit delaktiga i utvecklingsprojektet. LÄS MER

  5. 5. Systematiskt kvalitetsarbete i skolväsendet : En analys av skolans styrdokument med SIQ Managementmodell som glasögon

    Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Avdelningen för kvalitets- och maskinteknik

    Författare :Turkay Rahimova; [2020]
    Nyckelord :quality; systematical quality work; total quality management; regulatory document; SIQ Management Modell.; kvalitet; systematiskt kvalitetsarbete; offensiv kvalitetsutveckling; styrdokument; SIQ managementmodell;

    Sammanfattning : Utgångspunkten för studien var att undersöka hur det systematiska kvalitetsarbetet i skolväsendet kommer till uttryck i skolverkets styrdokument. Syftet var även att undersöka om det finns förbättringsaspekter av styrdokumentet utifrån SIQ Managementmodell. LÄS MER