Sökning: "fysikaliska fenomen i förskolan"

Visar resultat 11 - 15 av 20 uppsatser innehållade orden fysikaliska fenomen i förskolan.

  1. 11. På resa genom Sverige : Ett brädspel om Sveriges natur

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Henrik Fjärstedt; Sara Svedberg; [2018]
    Nyckelord :Brädspel; Flora och Fauna; Förskola; Förskollärare; Naturfenomen; Proximala utvecklingszonen; Sociokulturell teori; Spelmekanik;

    Sammanfattning : ”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förståelse förnaturvetenskap och samband i naturen, liksom sitt kunnande om växter,djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen” (Skolverket 2016) En väg till lärande är spel och liksom lekar kan spel motivera till lärande genom glädje (Hromek & Roffey, 2009). Detta arbete beskriver hur ett spel som främjar lärande genom glädje har utvecklats och utvärderats. LÄS MER

  2. 12. I mötet med fysik : En posthumanistisk studie om barns oförutsedda möten med fysik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Johan Häger; [2017]
    Nyckelord :Förskoledidaktik; agentisk realism; intra-aktion; naturvetenskap; fysik; post-humanism;

    Sammanfattning : Studien tar avstamp i en kvalitetsgranskningsrapport från Skolinspektionen som visar på att arbetet med naturvetenskap i förskolan är bristfälligt på en fjärdedel av de förskolor som undersökts i granskningen samt att det naturvetenskapliga arbete som sker ofta är begränsat till vissa fält, så som djur och natur. I relation till denna rapport bygger studien också på tidigare forskning inom bland annat det förskoledidaktiska fältet med fokus på naturvetenskap och barns möten med olika fysikaliska fenomen. LÄS MER

  3. 13. Fysik och Teknik i förskolan : Barnens diskussion om fysikaliska och tekniska fenomen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Bjuhr Dorotea; [2017]
    Nyckelord :communication; kids; physics; preschool; teamwork; technology; barn; förskola; fysik; kommunikation; samspel; teknik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur barnen i förskolan diskuterar sina kunskaper i ämnena fysik och teknik, samt om de använder fysikaliska och tekniska fenomen när de försöker att lösa ett konstruktionsproblem. Studien är utförd på en förskola i ett brukssamhälle i Sverige där fjorton barn i ålder 3 till 6 år deltog. LÄS MER

  4. 14. Förskolebarns intresse och nyfikenhet för fysikaliska fenomen. : Vårdnadshavares uppfattning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Anna Olsson; [2017]
    Nyckelord :legal guardians; preschool; physics; physical phenomena; science; children interest; vårdnadshavare; förskola; fysik; fysikaliska fenomen; naturvetenskap; barns intresse;

    Sammanfattning : The aim of this study was to examine the legal guardians' view on their children’s curiosity and interests towards physical phenomena. The study was carried out by the help of surveys that were sent to the legal guardians in both paper and digital form. LÄS MER

  5. 15. Kemi och fysik i förskolan : En mindre observationsstudie med komplimenterande intervjuer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :John Broander; [2016]
    Nyckelord :Naturvetenskap; pedagog;

    Sammanfattning : Sedan revideringen av läroplanen för förskolan 98 (2010) har det blivit tydligare att förskolan ska jobba med både kemi och fysik och att barnen får uppleva det på ett meningsfullt sätt. Men uppfyller förskolorna det kravet? Och om de gör det hur ska pedagogerna jobba med dessa ämnen för att uppnå målen i läroplanen, och hur uppmärksamma är de själva när det kommer till kemi och fysik? I det här arbetet gjordes en observationsstudie på två olika förskolor för att få en inblick i hur pedagogerna jobbar för att göra kemi och fysik tillgängligt för barnen, samt vilka kemiska och fysikaliska fenomen som barnen kommer i kontakt med under en vanlig dag i förskolan. LÄS MER