Sökning: "gemensamma diskussioner"

Visar resultat 1 - 5 av 168 uppsatser innehållade orden gemensamma diskussioner.

  1. 1. “Det ena utesluter inte det andra” : En kvalitativ studie om socialsekreterares förutsättningar att arbeta med våldsutsatta män i nära relationer

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)

    Författare :Linus Börjesson; Daniel Fatahi; [2024]
    Nyckelord :Men subjected to violence; domestic violence; social worker; norms; underreporting; Våldsutsatta män; VNR våld i nära relation ; socialsekreterare; normer; mörkertal;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka socialsekreterarnas arbete med våldsutsatta män i nära relation (VNR) genom att undersöka arbetsmoment såsom information, bemötande, rutiner, insatser och samverkan inom socialtjänsten. Studien genomfördes med hjälp av kvalitativ metod i form av semistrukturerade intervjuer från sex socialsekreterare inom socialtjänsten. LÄS MER

  2. 2. Fences are like Ghosts are like Monuments : ephemeral social agreements under the neoliberal rule

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Herkules Jansson; [2024]
    Nyckelord :territoriality; nationalism; fencing; bordering; monumentality; nationalist symbolism; nation building myths; memory production; Berzelii park; Raoul Wallenberg; territorialitet; nationalism; staket; gränsdragning; monumentalitet; nationalistisk symbolism; nationsbyggande myter; minnesproduktion; Berzelii park; Raoul Wallenberg;

    Sammanfattning : This essay delves into the intricate dynamics of Berzelii Park, focusing on the interaction between the mesh fence constructed in 2016 and the Raoul Wallenberg monuments. It examines the fence as a nationalist monument, revealing its transformative impact on the communal space and highlighting its role in shaping memories, identity, and ideological conflicts within the urban landscape. LÄS MER

  3. 3. Boksamtal används i skolan för att gynna elevernas språkutveckling : En studie om boksamtal i förskoleklass och årskurs 1

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Alma Svensson; Sarah Ursby; [2024]
    Nyckelord :Booktalk; reading aloud; language development; preschool class and grade 1; Boksamtal; högläsning; språkutveckling; förskoleklass och årskurs ett;

    Sammanfattning : Syftet med denna empiriska studie är att undersöka lärares användning av boksamtal i förskoleklass och årskurs 1, samt om boksamtal kan bidra till språkutveckling. Tidigare forskning visar många fördelar med att främja elevers språkutveckling i de tidiga åldrarna. LÄS MER

  4. 4. Hur samverkar varumärkesaktivism och kriskommunikation? : En kvalitativ studie av hur varumärkesaktivism och kriskommunikation kan samverka för att upprätthålla trovärdighet i händelse av kris

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Wilma Nordin; Philip Urtel Carlbom; [2024]
    Nyckelord :Varumärkesaktivism; kommunikation; kris; kriskommunikation; trovärdighet;

    Sammanfattning : Varumärkesaktivism är en allt mer uppmärksammad marknadsföringsstrategi som har utvecklats till följd av en turbulent och polariserad samtid med globala, regionala och lokala utmaningar. Den har gett upphov till sociopolitiska diskussioner och ökade krav från konsumenter gentemot företag. LÄS MER

  5. 5. En kunskapssöversikt av läs- och skrivprocesser inom svenskundervisning för särbegåvade elever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Institutet för studier i Malmös historia (IMH)

    Författare :Erika Sjöholm; Martina Andersson; [2024]
    Nyckelord :Anpassning; Differentierad undervisning; Läs- och skrivprocess; Svenskundervisning; Särbegåvade elever; Teknologi och E-lärande; Undervisningsstrategier;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utforska strategier och anpassningar inom svenskundervisningen för att effektivt utmana särbegåvade elever. Utmaningarna ligger i att skapa en lärandemiljö som möter de unika behoven hos särbegåvade elever och det finns även utmaningar med arbetet av deras intellektuella utveckling. LÄS MER