Sökning: "grafem fonem koppling"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden grafem fonem koppling.

  1. 1. Tidig läsundervisning: Ljudning eller annat? : En kvantitativ studie av yrkesverksamma lärares didaktiska val

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Sigrid Wikström; [2023]
    Nyckelord :avkodning; bokstavskunskap; fonem-grafem-koppling; fonemisk medvetenhet; fonologisk läsning; fonologisk medvetenhet; läsning; läsundervisning;

    Sammanfattning : Detta arbete undersöker och sammanställer hur yrkesverksamma lärares tidiga läsundervisning ser ut i årskurs 1. Det är en kvantitativ studie med pragmatisk utgångspunkt och särskild tonvikt på didaktiska val rörande ljudning och fonologiska strategier. Inledningsvis introduceras och definieras de centrala begreppen. LÄS MER

  2. 2. Speciallärares och lärares praktiska arbete med tidigare insatser för att främja elevers språk-, skriv- och läsutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Carin Johansson; AnnaLena Bodin; [2019]
    Nyckelord :Finlands skolresultat; fonem-grafem-koppling; fonologisk medvetenhet; framgångsrik läs- och skrivundervisning; läromedel; pedagogisk kartläggning; speciallärarrollen; tidiga insatser.;

    Sammanfattning : Syftet med självständiga arbetet är att belysa hur speciallärare och lärare beskriver sitt förebyggande arbete kring språk-, skriv- och läsutveckling genom tidiga insatser. Vi utgick från våra frågeställningar; Hur beskriver några speciallärare och lärare upptäckten av elever som ligger i riskzonen för att utveckla läs- och skrivsvårigheter? Vilka arbetssätt, metoder och läromedel använder några speciallärare och lärare för att arbeta förebyggande med språk-, skriv- och läsutveckling? För att besvara frågeställningarna har vi valt kvalitativa intervjuer med 7 speciallärare och 3 lärare som arbetar med elever från förskoleklass till årskurs 3. LÄS MER

  3. 3. ”Jag kan bara namnen på frukterna som jag ätit” – en kvalitativ studie om läs- och skrivutveckling på svenska hos ungdomar med ingen eller kort formell skolbakgrund i hemlandet.”Jag kan bara namnen på frukterna som jag ätit” – en kvalitativ studie om läs- och skrivutveckling på svenska hos ungdomar med ingen eller kort formell skolbakgrund i hemlandet.

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Linnea Hvittfeldt; Hanna Kavalenka; [2017]
    Nyckelord :Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet var att undersöka hur läs- och skrivutveckling på svenska såg ut hos elever med ingen eller kort formell skolgång i hemlandet samt om det fanns några upplevda framgångsfaktorer som spelade in och i så fall vilka. Metod: Nio semistrukturerade intervjuer genomfördes, med fem lärare i svenska som andraspråk och fyra andraspråksinlärare. LÄS MER

  4. 4. "Jag är inte fullärd men har blivit mycket bättre" : En interventionsstudie om elevers avkodningsförmåga med BrAvkod och Trugs i åk.3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Karolina Lidén Ståhl; Karin Lundmark; [2017]
    Nyckelord :Reading development; reading; motivation; reading difficulties; phonics; Läsutveckling; läsning; motivation; lässvårigheter; grafem fonem koppling;

    Sammanfattning : The aim of the study was to explore how the decoding ability of pupils with reading difficulties was influenced by an intervention in decoding. The study was conducted with two different methods, BrAvkod and Trugs, that have been developed to train pupils reading ability. LÄS MER

  5. 5. Läsklubben : Intervention i grupp med avsikt att öka avkodningsförmågan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Marlene Ericson; [2016]
    Nyckelord :phonics; reading speed; year two; primary school; reading and writing difficulties; dyslexia; koppling grafem-fonem; läshastighet; årskurs 2; grundskola; läs- och skrivsvårigheter; dyslexi.;

    Sammanfattning : Abstract The present study reports the results of an intervention in year two based on proven methods to enhance students decoding and reading speed. Since a slow and uncertain decoding can affect reading comprehension. I have conducted tests in two classes in year 2, in decoding, and reading comprehension. LÄS MER