Sökning: "gymnasieläromedel"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade ordet gymnasieläromedel.

  1. 1. Genus och sexualitet i läromedel : En jämförande analys av två gymnasieläromedel för svenska som andraspråk 2 och 3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Jessika Herrán Stålenbring; [2020]
    Nyckelord :Läromedelsanalys; svenska som andraspråk; gymnasiet; sexualitet; könsidentitet; genus; heteronormativitet; innehållsanalys; diskursteori;

    Sammanfattning : Skolans styrdokument är tydliga gällande inkluderande av samtliga elever oavsett sexualitet, kön eller eventuell könsöverskridande identitet. Med utgångspunkt i detta och de båda begreppen genus och könsroller var studiens syfte att undersöka hur genus, sexualitet och identitet framställs i två undersökta läromedel för svenska som andraspråk på gymnasiet (Kontext – Svenska som andraspråk 2–3 samt Svenska som andraspråk 2 & 3). LÄS MER

  2. 2. Grammatik för alla? Hur ser grammatikmomenten ut i gymnasieläromedel för svenska 2 och hur gagnar de olika lärstilar?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för svenska, danska och isländska, tolkning i offentlig sektor och översättning

    Författare :Karin Thelander; [2018]
    Nyckelord :grammatik; grammatikundervisning; grammatikdidaktik; läromedel; lärstilar; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Vem gör vad i historieläroboken? : En grammatisk undersökning av några textdelar i en digital gymnasielärobok i historia

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Svenska som andraspråk

    Författare :Christina Engström; [2016]
    Nyckelord :systemisk funktionell lingvistik; litteracitet; historia; ideationell analys;

    Sammanfattning : I denna uppsats har tre textdelar i ett digitalt gymnasieläromedel i historia undersökts. Syftet har varit att med teoretisk utgångspunkt i systemisk funktionell lingvistik (SFL) undersöka (1) vilka de språkliga utmaningarna är i de tre textdelarna och (2) vilket diskursivt mönster som framträder i textdelarna. LÄS MER

  4. 4. Religion och vetenskap : En studie om tematiken religion och vetenskap samt dess gränsländer i gymnasieläromedel

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier

    Författare :Kajsa Larsson; [2014]
    Nyckelord :School subject Religion; science; scientific perspective; teaching materials; text books;

    Sammanfattning : The following essay aims to determine what textbooks and teaching media educators in the county of Västerbotten use when teaching the relation between religion and science. Based on educational science theory and through analyzes of factual texts, the teaching materials was examined to determine how much focus they put on the thematic of religion and science. LÄS MER

  5. 5. Stalin i läromedlen – En undersökning av hur Stalin, kommunismen och terrorn behandlas i läromedel i historia för gymnasiet mellan åren 2009-2012

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Viktor Almqvist; Alexander Svensson; [2014]
    Nyckelord :Stalin; Läromedel; Terror; Kommunism; Sovjetunione;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur svenska gymnasieläromedel i historia från åren 009-01 beskriver ochförklarar den sovjetiska terrorn och den ideologi och politik som fördes under Stalins tid i Sovjetunionen. Dettasätts sedan i relation till berörda styrdokument för gymnasieskolan. LÄS MER