Sökning: "hållbarhet kläder"

Visar resultat 16 - 20 av 108 uppsatser innehållade orden hållbarhet kläder.

  1. 16. Analys av textilproduktion och återvinning med fokus på miljöhållbarhet

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Sami Hagos; [2023]
    Nyckelord :Textile industry; sustainability; textile production; Synthetic; fibers; environment; circular economy; recycling; reuse; Textilindustri; hållbarhet; textilproduktion; Syntetiska; fibrer; miljö; cirkulär ekonomi; återvinning; återanvändning;

    Sammanfattning : Textilindustrin är en global växande resursintensiv industri som medför stora miljö och klimatförändringar. Den största delen av de negativa miljöeffekterna uppstår i samband med produktionen eftersom det vid produktion krävs stora mängder resurser och råvaror. LÄS MER

  2. 17. Klimatbaslinje och åtgärder för framtidens Stora Sköndal : En uppskattning av Stora Sköndals växthusgasutsläpp 2035och vägval för att nå klimatpositivitet

    Master-uppsats, KTH/Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknik

    Författare :Clara Haag Johansson; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Enligt FN:s klimatpanel IPCC var växthusgasutsläppen mellan 2010 och 2019 de största imänsklighetens historia, och de fortsätter att öka. Alla måste minska sina växthusgasutsläppoch Sverige har historiskt varit ledande i omställningen. LÄS MER

  3. 18. Ja, jag ville köpa den där tröjan – vad då, då? : En kvalitativ studie om faktorer vid köpbeslut av mode och kläder utifrån hållbar konsumtion, TikTok och marknadsföring

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för ekonomi och it

    Författare :Valéry Belvroy; Frida Johansson Blomberg; [2023]
    Nyckelord :consumer buying process; purchasing decisions; sustainable consumption; TikTok; marketing; platform logic; cognitive dissonans; attitude-behavior gap;

    Sammanfattning : Den här kvalitativa studien undersöker hur marknadsföring på TikTok påverkar konsumenters köpbeslutsprocess och köpbeslut – med särskilt fokus på konsumtion av mode och kläder. Vidare vill den här studien klargöra för de faktorer som driver konsumenter att bryta sina uttalade värderingar och intentioner under köpbeslutsprocessen i förhållande till hållbarhetsaspekterna. LÄS MER

  4. 19. Konsumenters syn på relationen textil, miljö och hälsa. : En kvalitativ intervjustudie om konsumenters tankar och åsikter gällanderelationen textil, miljö och hälsa

    Master-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för hälsovetenskaper (HOV)

    Författare :Titti Augustsson; [2023]
    Nyckelord :Folkhälsa; Hållbarhet; Miljö; Mode; Textil;

    Sammanfattning : Bakgrund: Att ställa om till en hållbar produktion och konsumtion av textila varor är en nödvändighet då samtliga faser av textilproduktion och post-konsumtionsfas har stor inverkan på miljö, klimat och global folkhälsa. Syfte: Syftet med studien var att undersöka konsumenters syn på relationen textil, miljö och hälsa samt hur de önskar få kunskap och information för att kunna möjliggöra omställningen till en hållbar produktion och konsumtion av textil. LÄS MER

  5. 20. Konsumentbeteende inom fast fashion-branschen : En kvantitativ studie kring konsumentbeteendet inom fast fashion-branschen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad

    Författare :Tirej Hajji-Othman; Oliver Holmström; [2023]
    Nyckelord :Fast fashion; consumer behavior; influencing factors; price; assortment; sustainability; slow fashion; Snabbmode; konsumentbeteende; påverkande faktorer; pris; sortiment; hållbarhet; långsammode;

    Sammanfattning : The aim of the study is to further understand the factors influencing consumer behavior in the fast fashion segment. The study is done from a consumer perspective where 84 consumers were asked questions regarding their preferences, behaviors, and habits while shopping, and which aspects they are most keen about while visiting fast fashion stores. LÄS MER