Sökning: "hållbarhet kläder"
Visar resultat 11 - 15 av 108 uppsatser innehållade orden hållbarhet kläder.
11. Konsumentattityder gentemot klädjätten H&M och dess hållbarhetsarbete : En kvantitativ studie på svenska konsumenter
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaperSammanfattning : Denna studie har som syfte att undersöka hur konsumenter upplever klädföretaget H&M:s hållbarhetsarbete och vilka attityder som konsumenterna har gentemot företaget. Detta för att kunna skapa en ökad förståelse och kunskap kring hur hållbarhetsarbete kan påverka konsumentattityder. LÄS MER
12. När miljön är på modet : En diskursanalys av konsumenters inställningar till modeindustrin och hållbara alternativ
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Modeindustrin har en av de främsta och mest skadliga rollerna i den rådande vanvården av planeten, som gör sig ständigt påmind i olika samhälleliga forum. Uppkomsten av så kallad fast fashion har sedan millennieskiftet exempelvis bidragit till den ökande mängden utsläpp och avfall samt den alltmer akuta uttömningen av naturresurser. LÄS MER
13. Skadeförebyggande kläder för individer med skelettsjukdomar : Integrerade knäskydd för barn med skelettsjukdomar, olika medicinska diagnoser, men även barn som behöver extra stöd i vardagen.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhetSammanfattning : The skeleton has several fundamental functions in the body, providing protection and structure and safeguarding organs, enabling movement and bearing of weight. The significance of having a complete and strong skeleton is essential for individuals, but it is far from certain for those with a skeletal disorder. LÄS MER
14. “Jag kommer aldrig använda det här igen.” : En kvalitativ intervjustudie om kvinnliga studenters upplevelser kring värdekonflikter kopplat till sin egna klädkonsumtion och fast fashion.
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att undersöka och fördjupa oss i värdekonflikter kopplat till fast fashion, och ta del av hur kvinnliga studenter vid Uppsala universitet konsumerar kläder och förhåller sig till fenomenet. Studien har en fenomenologisk utgångspunkt och utgår från tio informanters perspektiv och upplevelser som samlats in genom semistrukturerade intervjuer. LÄS MER
15. Spårbarhet inom modeindustrin : en kvantitativ studie om köpbeteende och attityd vid onlineköp av kläder
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : Modeindustrin har länge fått utstå kritik för att vara en ohållbar bransch med bristande transparens och spårbarhet när det gäller hur och under vilka villkor klädesplaggen har tillverkats. Transparens och spårbarhet är två skilda begrepp, men båda är avgörande faktorer för att uppnå en mer hållbar, rättvis och ansvarsfull modeindustri. LÄS MER