Sökning: "högläsning och genus"

Visar resultat 16 - 20 av 56 uppsatser innehållade orden högläsning och genus.

  1. 16. Välkommen till Lövgatan 2 : Ett arbete om mångfald och genus i en bilderbok

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Rebecka Wahlman; Johanna Wahlman; [2020]
    Nyckelord :Barnlitteratur; bilderbok; didaktik; feministisk poststrukturalism; förskola; genus; högläsning; mångfald; sociokulturell teori;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att skapa ett konkret didaktiskt material i form av en bilderbok som främjar diskussioner som bryter mot genus- och familjenormer samt möjliggör ökad förståelse för människors olikheter. I bilderboken vi skapat får läsaren hälsa på hos åtta olika familjer som bor i ett flerfamiljshus. LÄS MER

  2. 17. Finns det genus och etnicitet i litteraturen vi tar del av som barn? : Kan litteratur forma våra könsroller?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Nevin Erdogan; Yasmin Mushalah; [2020]
    Nyckelord :Lindenbaum; Bergström; genus; etnicitet och postkoloniala perspektivet;

    Sammanfattning : Vi lever i ett samhälle där vi arbetar för att tankar, värderingar och andra faktorer ska förebygga ett demokratiskt samhälle. Under de första åren i livet bemöter vi barnlitteratur i olika former omedvetet och medvetet. LÄS MER

  3. 18. En studie om könsmönster i förskolans bilderböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emma Karlsson; Helen Persson; [2020]
    Nyckelord :Bilderböcker; Genus; Könsmönster; Könsstereotyp;

    Sammanfattning : I förskolan har förskollärare ett komplext uppdrag där de både har som uppgift att erbjuda högläsning för barn och att motverka könsmönster som begränsar barns val, utveckling och lärande. Tidigare forskning har visat att bilderböcker förmedlar traditionella könsmönster och att barn får förståelse för hur pojkar och flickor förväntas agera utifrån detta. LÄS MER

  4. 19. Trassel i genusdjungeln : En studie i förskollärares förhållningssätt till genus och normer i barnböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Hanna Damm; Malin Holmer; [2020]
    Nyckelord :Högläsning; Barnböcker; Genus; Förskola; Barn;

    Sammanfattning : Denna studie kombinerar genus och barnböcker för att problematisera hur några förskollärare förhåller sig till genus och om deras resonemang avspeglar sig i de böcker de väljer ut till sin förskoleavdelning. Studien utgår från feministisk poststrukturalism men vi använder även Hirdmans genusordning som analysverktyg. LÄS MER

  5. 20. Boksamtal och genus : En studie om hur lärare använder boksamtal för att belysa genus i årskurs F–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Therése Rosén; [2019]
    Nyckelord :Reading aloud; fiction; booktalk; gender; Högläsning; skönlitteratur; boksamtal; samtal; genus;

    Sammanfattning : The aim of this study is to analyse how booktalk can be used at the school´s lower grades in order to make visible and challenge the notions of gender, and which opportunities and difficulties teachers can have with that. The empirical data consist of five qualitative interview. LÄS MER