Sökning: "högläsning och genus"

Visar resultat 21 - 25 av 56 uppsatser innehållade orden högläsning och genus.

  1. 21. Läslust och läsförståelse : Förhållandet mellan elevers läslust och resultat på LäSt-läsförståelsetest

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Emma Lundgren; [2019]
    Nyckelord :digitalisering; genus; läsförståelse; läslust; LäSt-läsförståelsetest;

    Sammanfattning : Idag uppmärksammas det runt om i samhället att läsning är grunden för all inlärning och om vikten av att barn finner läsglädje. Syftet med denna studie var att undersöka vad som bidrar till läsning för flickor respektive pojkar. LÄS MER

  2. 22. Stereotyper för läslust eller normbrytande karaktärer för förändring? : En kritisk granskning av en kommunal lässatsnings läsfrämjandearbete och boktips utifrån ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Anders Edin; Camilla Andersson; [2019]
    Nyckelord :barnlitteratur; genus; högläsning; könsmönster; läsfrämjande; lässatsning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att granska en kommunal lässatsnings läsfrämjandearbete och boktips gentemot F–3 ur ett genusperspektiv. Studien visar vad en kommunal lässatsnings styrdokument ger för riktlinjer till bibliotekskonsulenter samt hur de resonerar vid val av tipsböcker. LÄS MER

  3. 23. Vem får vara med? : En studie om hur lärare tänker kring representation i valet av skönlitterär högläsningsbok i klassrummet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Johanna Huuhka; Lina Kreku Johansson; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Den här studien har som syfte att undersöka hur lärare tänker kring representation i valet av skönlitterär högläsningsbok. Utöver styrdokumenten har lärare stor frihet att själva välja hur kunskapsinnehållet ska förmedlas. Detta  innebär att ett visst innehåll inkluderas och ett annat innehåll exkluderas. LÄS MER

  4. 24. Genusneutral barnlitteratur : En studie i att undervisa om genus

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Jenny Wieslander; [2019]
    Nyckelord :Gender; Gender-neutral; Children s Fiction; Literature Analysis; Gender Education; Gender Pedagogy.; Genus; genusneutral; barnlitteratur; litteraturanalys; genuspedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur man som pedagog kan arbeta med genuspedagogik i undervisningen med hjälp av genusneutral barnlitteratur. Forskning pekar på att barn tidigt skaffar sig en uppfattning om vad som förväntas av dem på grund av deras kön. LÄS MER

  5. 25. ”Varför hade jag dom här satans killkläderna på mej?” : En studie om genus och hur flickor skildras i barnlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Caroline Olsson; [2018]
    Nyckelord :gender; children’s literature; working with equality; values; reading aloud; Lisbet och Sambakungen; Nelly Rapp och de små under jorden; Hedvig och Hardemos prinsessa; Dårfinkar och Dönickar; genus; barnlitteratur; jämställdhetsarbete; värdegrund; högläsning; Lisbet och Sambakungen; Nelly Rapp och de små under jorden; Hedvig och Hardemos prinsessa; Dårfinkar och Dönickar;

    Sammanfattning : The purpose of this survey is to see how girls are portrayed in children’s literature from a gender perspective. The analysis is based on different specific features with the characters such as looks, stereotypical behaviour and interplay with other characters. LÄS MER