Sökning: "högläsning saga"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden högläsning saga.

  1. 1. God miljökommunikation är ingen barnlek : En kvalitativ studie av hållbarhetssagan Esmeralda och Draken

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Tema Miljöförändring

    Författare :Rosanna Johansson; Lotta Henriksson; [2022]
    Nyckelord :Hållbarhet; berättande; berättelser; barnlitteratur; miljö; miljökommunikation; högläsning;

    Sammanfattning : På grund av klimatförändringarna är vår värld i behov av en ny berättelse, i vilken människans beroende av djur och natur är en naturlig del. Att adressera de globala hållbarhetsmålen enligt Agenda 2030 är ett sätt att vända negativa trender bland FN:s medlemsländer. LÄS MER

  2. 2. Uppfostrar vi en icke-läsande generation? : - en undersökning om förskollärares syn på högläsning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Saga Jonsson; Anna Sundin; [2019]
    Nyckelord :Högläsning; språkutveckling; förskola; scaffolding;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen var att ta reda på hur förskollärare resonerar kring högläsning och sin egen roll i sammanhanget ur ett didaktiskt perspektiv. Vi ville undersöka hur högläsning genomförs, vilket lärande som sker och vilka faktorer som beaktas i val av barnlitteratur. LÄS MER

  3. 3. Tack för TAKK : En kombination mellan tecken och högläsning

    M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Madeleine Berglund; Helen Hansson; [2017]
    Nyckelord :alternativ och kompletterande kommunikation AKK ; tecken som alternativ och kompletterande kommunikation TAKK . språk.;

    Sammanfattning : Tecken som alternativ och kompletterande kommunikation (TAKK) är en metod som blir allt mer vanlig att använda i förskolan tillsammans med barn som har svårigheter i språket men även för de barn som inte har det. Metoden riktar sig mot hörande personer och innebär att det verbala språket förstärks med hjälp ut av tecken. LÄS MER

  4. 4. Litteratur och genus i skolan : Hur genus framställs i två bilderböcker samt hur det kan användas i ett didaktiskt syfte

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur

    Författare :Marja Dannberg; [2017]
    Nyckelord :Gender; equality; children´s Literature; book analysis; Genus; jämställdhet; barnlitteratur; bokanalys.;

    Sammanfattning : The purpose of this paper is to examine how gender and equality is represented in children's books and how educators from a didactic perspective can work with children's literature as part of their work with value-based issues. The books used for this paper is Alfons och Milla (1985) written by Gunilla Bergström and Kalle med klänning (2008) written by Anette Skåhlberg. LÄS MER

  5. 5. Kan du berätta lite om sagan? : en studie om vad barn uttrycker om sagan under och efter högläsning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Mary Minardi; Cecilia Gundersen; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bakgrund: Bilderböcker är någonting som mer eller mindre alltid finns på förskolan. Böckerna kan tolkas på flera olika sätt och under högläsningsstunderna får barnen chans att tolka bilderna tillsammans med texten. LÄS MER