Sökning: "heteronormativitet förskola"

Visar resultat 6 - 10 av 13 uppsatser innehållade orden heteronormativitet förskola.

  1. 6. "De där två hade verkligen en sexuell läggning!" : om heteronormativitet i förskolan

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Lisa Loord; [2015]
    Nyckelord :heteronormativity; preschool; feminist post structuralism; queer theory; lgbt; heteronormativitet; förskola; feministisk poststrukturalism; queerteori; hbtq;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen har till syfte att belysa hur heteronormativitet kan ta sig uttryck i förskolan, och vad några femåringar säger om hur de ser på familjebildning och kärleksrelationer. Undersökningen bygger på intervjuer om familjeformer med åtta femåringar. LÄS MER

  2. 7. ”Jag försöker att inte köna barnen på min förskola” : En diskursanalytisk studie om normkritiskt pedagogiskt arbete i förskola

    Master-uppsats, Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Marie Gustavsson; [2014]
    Nyckelord :normkritisk pedagogik; förskola; intersektionalitet; queerteori; diskursanalys; normer; pedagogik; heteronormativitet; likabehandling; normkritik; förskolepedagogik; pedagogik förskolan Sverige;

    Sammanfattning : Startpunkten för denna masteruppsats var mina egna erfarenheter av att ha försökt arbeta med normkritisk pedagogik i förskolan och de funderingar, möjligheter och hinder jag då mötte. Det tycks som att det är lättare att skriva om och tänka kring dessa frågor än att faktiskt själv genomföra dem i praktiskt pedagogiskt arbete. LÄS MER

  3. 8. ”Det är ingen quickfix, utan någonting som man får jobba med varje dag” : en kvalitativ studie med ett poststrukturellt perspektiv om hur förskolepersonal beskriver normer och normkritiskt arbete angående kön och sexualitet i förskolan och öppna förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Marielle Degerman; [2014]
    Nyckelord :preschool; heteronormativity; sex gender; norms; norm criticism; förskola; heteronormativitet; kön genus; normer; normkritik;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine discourses about norms and norm criticism regarding sex/gender and sexuality in preschool teachers’ and nursery nurses’ speech using a post-structuralist perspective. My two research questions are: How do the educators describe norms in general and norms about sex/gender and sexuality in relation to their work? How do the educators describe their work with norm criticism in relation to norms about sex/gender and sexuality? The theoretical base of this thesis is feminist post-structuralism and queer theory. LÄS MER

  4. 9. Alla är vi människor : Regnbågsföräldrars upplevelse av bemötande i förskola och samhälle

    M1-uppsats, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Jill Nielsen; Milena Bjerlin; [2013]
    Nyckelord :regnbågsfamiljer; queerteori; heteronormativitet; förskola; pedagoger;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa hur regnbågsföräldrar upplever att de blir bemötta i förskolan, samt deras upplevelser av att vara homosexuella i en heteronormativ förskole- och samhällsmiljö. Trots att det idag finns lagar som reglerar alla människors rätt att leva med och älska vem man vill finns det i samhället fortfarande många hinder att ta sig igenom för dessa familjer. LÄS MER

  5. 10. ”Du, kan det vara så att han liksom är gay?” : Om pojkars möjligheter att överskrida könsnormer i förskolan

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Stina Fihn; Tomas Henriksson; [2013]
    Nyckelord :Könsnormer; könsdiskurser; maskulinitet; manlighet; pojkar; förskola; pedagoger; heteronormativitet; positionering; överskrida; makt; homosexualitet; sexualitet; homofobi;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att undersöka hur pedagoger tänker kring och upplever pojkar som överträder traditionella könsnormer samt vad de har för erfarenheter av de hinder och möjligheter som möter könsöverskridande pojkar. Vår metod har varit en kvalitativ intervjustudie med pedagoger som arbetar/t i förskola. LÄS MER