Sökning: "hindu"

Visar resultat 21 - 25 av 89 uppsatser innehållade ordet hindu.

  1. 21. Creating Kabīr : Understanding the use of Kabīr through the lens of Sanskritization

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Religionshistoria

    Författare :Felix Rosén; [2021]
    Nyckelord :Kabīr; Nirguṇa; Saguṇa; Sanskritization; Bhakti; Sants; Dharmadas; Varṇa.;

    Sammanfattning : The so called Bhakti movement spread, during the Late Medieval period, like wildfire across the South Asian subcontinent and acted like a catalyst for the development of nirguṇī-traditions. These newly emerging nirguṇī-traditions rallyd men and women alike, preaching for the abolation of the varṇa-system, for Muslim-Hindu unity, devotion to the one omipresent godhead, nirguṇa. LÄS MER

  2. 22. En Modi-fierad demokrati : En kvantitativ innehållsanalys gällande amerikansk nyhetsrapportering om Indien

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Alfred Ram; [2021]
    Nyckelord :Kvantitativ innehållsanalys; Dagordningsteorin; Gestaltningsteorin; Indien; USA; Narendra Modi; Demokrati; Media; Nyheter;

    Sammanfattning : The Swedish independent research institute V-Dem, which measures democracy around the world, declared in their most recent report on the issue that India was no longer classified as a democracy, but an electoral autocracy. Amongst other things, V-Dem draws the conclusion that the election of the Hindu nationalist leader Narendra Modi in 2014 has been a strong contributor to the decline in democracy in India. LÄS MER

  3. 23. Kristendomen och hinduismen: "vi" och "dem"? : En kvalitativ läromedelsstudie av hur kristendomen och hinduismen framställs i läroböcker för årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Elin Brimberg; Mikaela Eriksson; [2021]
    Nyckelord :didaktik; religionskunskap; kristendom; hinduism; läromedelsanalys;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att bidra med kunskap om hur hinduismen och kristendomen framställs i läroböcker i religionskunskap för årskurs 4–6 utifrån ett ”vi och dem”-perspektiv. För att konkretisera syftet har forskningsfrågorna ”Hur framställs hinduismen i läroböcker för årskurs 4–6 utifrån ett ”vi och dem”-perspektiv?”, ”Hur framställs kristendomen i läroböcker för årskurs 4–6 utifrån ett ”vi och dem”-perspektiv?” samt ”Vilka likheter och skillnader finns i framställningen av religionerna?” legat till grund för studien. LÄS MER

  4. 24. Texts and Paratexts in a Colonial Context. Krupabai Satthianadhan's English Novels 'Saguna' and 'Kamala'

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion

    Författare :Karin Edgardh; [2020-01-15]
    Nyckelord :India; Krupabai Satthianadhan; Saguna; Kamala; Gérard Genette; Autobiography; Conversion; Colonial literature;

    Sammanfattning : The anglophone Indian author Krupabai Satthianadhan (1862-1894) was a second-generation Christian convert and a member of the Christian Tamil family in colonial Madras. Knowledge of English was still a high-caste male privilege when Satthianadhan published reformist articles on female education. Her two novels, the autobiographical Saguna. LÄS MER

  5. 25. Den religiösa gemenskapens roll för skolungdomars välbefinnande : En tvärsnittsstudie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HHJ, Avd. för socialt arbete

    Författare :Christian Andréasson; Linnéa Engholm; [2020]
    Nyckelord :Well-being; religion; adolescents; MHC-SF; Välbefinnande; religion; ungdomar; MHC-SF;

    Sammanfattning : Studien undersöker skillnader i ungdomars välbefinnande utifrån om ungdomen tillhör/är uppvuxen inom en religion eller inte, ungdomars deltagande i religiösa sammankomster samt skillnaden mellan de ungdomar som i huvudsak upplever socialt stöd från sin religion och de som har en mer fundamental uppfattning. Data har inhämtats från forskningsprogrammet Longitudinal Research on Development in Adolescence (LoRDIA) och består av totalt 1231 skolungdomar. LÄS MER