Sökning: "historiemedvetande ammert"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden historiemedvetande ammert.

  1. 1. Unga historiker : En läromedelsanalys av hur historiska berättelser kan främja unga elevers historiemedvetande och historisk empati.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Veronica Dahlin; Hanna Eldh Rinaldo; [2023]
    Nyckelord :historiemedvetande; historisk empati; historiebruk; läromedel och årskurs 1–3;

    Sammanfattning : Detta är en studie som granskar hur läromedel och undervisningsmaterial främjar historiemedvetande och historisk empati genom dess historiebruk och samspel mellan textinnehåll och semiotiska modaliteter. Syftet med studien är att granska vanligt förekommande läromedel och undervisningsmaterial, som används i historieundervisningen i grundskolans årskurs 1–3, för att analysera hur de främjar historiemedvetandet och den historiska empatin hos elever. LÄS MER

  2. 2. Historieläromedels vetenskapliga grund : Framställningen av drottning Kristina mellan två historiedidaktiska traditioner

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

    Författare :Martin Wejde; [2020]
    Nyckelord :Drottning Kristina; empirism; historiedidaktik; historiefilosofi; historiemedvetande; historiskt tänkande; läromedel; vetenskaplig grund.;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att urskilja hur en vetenskaplig grund kan synas och tolkas i framställningen av drottning Kristina i historieläromedel. Den vetenskapliga grunden representeras i undersökningen av två historiedidaktiska traditioner: en empirisk tradition, samt en historiefilosofisk tradition. LÄS MER

  3. 3. "Jag är mer intresserad av pardans" : Sjätteklasselevers syn på historieämnets relevans för deras liv och samtid

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Siri Hedenström; [2017]
    Nyckelord :History education; historical consciousness; use of history; historical thinking; relevance of history; student perspective; 6th grade; Historiedidaktik; historiemedvetande; historiebruk; historiskt tänkande; historiens relevans; elevperspektiv; årskurs 6;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine the historical consciousness and the use of history among pupils in 6th grade, in Swedish elementary school. To do this, the aim is to answer the following questions: Which types of history use are to be found among 6th graders, and how are these expressed? What historical consciousness/historical thinking do 6th graders display, and how is this expressed? What interest do 6th graders have in history? The method used in this study is a survey, which has been answered anonymously by 60 pupils in four different classes, from four different elementary schools, and in four different Swedish suburbs. LÄS MER

  4. 4. Återstoden av postkolonialism : En analys av historiekunskapens läromedel

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap

    Författare :Emelie Billman; [2016]
    Nyckelord :Eurocentrism; intercultural learning; historical consciousness; historical empathy; Eurocentrism; interkulturellt lärande; historiemedvetande; historisk empati;

    Sammanfattning : Detta arbete behandlar huruvida läromedlen Utkik 7-9 Historia och SO direkt historia ämnesboken, som används för historiekunskap i årskurs 7-9, följer läroplanens värdegrundsuppdrag om att främja det mångkulturella samhället eller indirekt motarbetar det. Fokus i den kvalitativa undersökningen av läromedlen är att studera utifrån vilka perspektiv utomeuropeisk historia berättas och om dessa perspektiv öppnar upp eller förhindrar utvecklandet av historiemedvetande och historisk empati, som således bör främja nutida mångkultur. LÄS MER

  5. 5. Perspektiv på förändring och kontinuitet : Historielärobokens potential till orientering genom historiemedvetandet

    Kandidat-uppsats, Sociologiska institutionen

    Författare :Luwam Bede; [2012]
    Nyckelord :empowerment; Historiemedvetande; empowerment; egenmakt; narrativ kompetens; lärobok; Lpf94; Gy11; Ammert; aktörskap;

    Sammanfattning : Uppsatsen placerar det historiedidaktiska begreppet historiemedvetande i det sociologiska studiet av aktörskap och undersöker om förändring och kontinuitet i ett urval av historieläroböcker beskrivs på ett sätt som har potential till att utveckla elevers historiemedvetande. Historiemedvetandets funktion är att orientera en i det praktiska livet och definieras i uppsatsen som en underförmåga till egenmakten, som definieras som uppfattningen om ens handlingsutrymme. LÄS MER