Sökning: "historieundervisning och historia."
Visar resultat 16 - 20 av 224 uppsatser innehållade orden historieundervisning och historia..
16. Historierna i rummet : Utmaningar och möjligheter med flera historiekulturer representerade i multikulturella klassrum samt strategier för bemötandet av dessa
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälleSammanfattning : Denna uppsats har som syfte att analysera historielärares upplevelser av möten med olika historiekulturer i multikulturella klassrum och identifiera att deras didaktiska strategier för att bemöta dessa. Undersökningen utförs i tre steg bestående av en förundersökning, en enkät och sedan två samtalsintervjuer. LÄS MER
17. Vems historia är det vi undervisar om ihistorieämnet egentligen? : En kvalitativ undersökning med jämställdhet i fokus.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)Sammanfattning : Jämställdhet är ett högaktuellt ämne i samhällsdebatten. Skolan har i uppdrag att uppfostra elever till att bli demokratiska medborgare som ska kunna delta i samhället. I läroplanen finns skrivningar om att undervisningen ska vara jämställd och att eleverna ska få samma möjligheter oavsett könstillhörighet. LÄS MER
18. Genus i historieämnet : En kunskapsöversikt om framställningen av kvinnor i läromedel och historieundervisningen och dess påverkan på eleverna.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Utifrån historieämnets läromedel och material kan det uppfattas som att kvinnorna i historien inte är av stor betydelse. Det är ett tydligt märkbart fokus på männen, medan kvinnorna många gånger blir osynliggjorda. LÄS MER
19. Högstadieelever om historieämnet : En kvalitativ studie om deras uppfattningar om läromedel i historieundervisningen och hur dessa påverkar ämnesförståelsen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Syftet med den här studien är att fördjupa förståelsen för elevers uppfattningar av läromedel i historieundervisning och därigenom identifiera deras ämnesförståelse i historieämnet. En av anledningarna till syftet var att få en förståelse över vilka läromedel som gör historieämnet intressant. LÄS MER
20. Vilken kvinnlig representation finns i den svenska historieundervisningen som bedrivs i lågstadiet?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att besvara frågeställningen “vilken kvinnlig representation finns i den svenska historieundervisningen som bedrivs i lågstadiet?”. Vilken roll har skolan i detta? Denna frågeställning ska besvaras genom att undersöka den befintliga forskningen som finns inom detta område. LÄS MER