Sökning: "hur hör vi ljud"
Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden hur hör vi ljud.
1. Urban Sounds : Interactive feel of urbanization
Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska HögskolaSammanfattning : To make use of animation and audio as a media to convey a sense of change, was an important aspect when we chose to focus on urbanisation. It is an opportunity that allows the participants to discuss how influenceable we are to the sounds we hear in our surroundings. LÄS MER
2. Lyssna på landskapet! : ljud som tillgång och förutsättning i en gestaltningsprocess
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Urban and Rural DevelopmentSammanfattning : Denna uppsats visar hur en plats kan gestaltas utifrån dess auditiva intryck och egenskaper. Platsen som undersöks är Södermalmsallén i Stockholm, och målet är att ge exempel på hur ljud kan tillämpas som en bidragande faktor för att stärka en plats rumslighet och identitet. LÄS MER
3. PLAYSPOTS : ett sätt att skapa lekvänliga stadsrum genom punktvisa insatser? En undersökning baserad på litteraturstudier och en fallstudie av playspots i Odense
Master-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)Sammanfattning : I denna masterexamensuppsats har vi undersökt möjligheten att skapa mer lekvänliga stadsrum genom punktvisa insatser i form av playspots. En playspot är en mindre lekmiljö, en installation eller ett enskilt element med syfte att uppmuntra eller inspirera till lek i staden. LÄS MER
4. Att trampa inom film och spel : En uppsats om tramp inom ljudläggning hos film och spel
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för naturvetenskap, miljö och teknikSammanfattning : In this essay we discuss the question about Foley in games and movies, and how these aspects separate them or connect them. We have delimited the essay to the subject Foley in games and movies. Our intent by this essay is to raise awareness regarding the working process of a foley artist. LÄS MER
5. Vi hör inte läraren! – En enkätundersökning i årskurs sex om upplevd ljudmiljö i skolan
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologiSammanfattning : Buller i skolor kan påverka undervisningsmiljön och taluppfattbarheten negativt. Socialstyrelsens nationella Barnmiljöhälsoenkät (BMHE) har 2003 samt 2011 undersökt hur svenska 12-åringar upplever skolans ljudmiljö och resultaten visade att andelen elever som upplever störningar från ljud ökat mellan 2003 och 2011. LÄS MER