Sökning: "identifiera färdigheter"

Visar resultat 1 - 5 av 97 uppsatser innehållade orden identifiera färdigheter.

  1. 1. Läs- och skrivsvårigheter/dyslexi inte en självklarhet för lärare i grunskolan : Lärares erfarenheter av att möta elever med läs- och skrivsvårigheter/dyslexi i grunskolans tidigare åldrar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Helena Olsson; [2024]
    Nyckelord :läs- och skrivsvårigheter; dyslexi; stöd; anpassningar; undervisning;

    Sammanfattning : All children have the right to an equitable education based on their different prerequisites.Schools should give all pupils the opportunity for a well-functioning education. Pupils whohave any form of reading and writing difficulties have the right to adaptation based on theirindividual needs and prerequisites. LÄS MER

  2. 2. Utformning och utvärdering av laborationsmoment för stimulering av datalogiskt tänkande bland gymnasieelever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Yasmina Altayy; Haidi Antoun; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna studie, som är ett samarbete med K-ULF, syftar till att utforma ett laborationsmoment för gymnasieelever som går kursen Programmering 1 (eller motsvarande kurser), med fokus på att stimulera datalogiskt tänkande. En litteraturöversikt genomfördes för att identifiera ett relevant ramverk för att utforma laborationsmomentet inom programmering. LÄS MER

  3. 3. Elevers svårigheter vid textbaserade problemlösningsuppgifter : En litteraturöversikt med utgångspunkt i läsförmåga och kognitiva processer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Lina Persson; Johanna Nilsson; Jonna Åkesson; [2024]
    Nyckelord :Matematik; läsförmåga; läsförståelse; problemlösningsuppgifter; kognitiva processer; minnesförmåga och avkodning;

    Sammanfattning : I litteraturöversikten undersöker vi om det finns en korrelation mellan läsförståelse och matematik, med särskild inriktning på vad som kan förklara elevernas svårigheter relaterat till deras prestationer av textbaserade problemlösningsuppgifter inom matematik. Målet är att identifiera vilka specifika faktorer som påverkar elevers svårigheter när de löser textbaserade matematikuppgifter. LÄS MER

  4. 4. Bildstöd - en litteraturstudie : Hur kan användning av bildstöd i grunskolan påverka elevers språkinlärning i ämnet engelska?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Hanna Hansen; Ida Rönnkvist; Sanna Larsson; [2024]
    Nyckelord :Andraspråk; bildstöd; engelska; kommunikationsförmåga; språkinlärning;

    Sammanfattning : Vi har observerat att forskning kring bildstöd i relation till inlärning av det engelska språket, oftast framhäver bildstödets funktion i kombination med läsförståelse och ordförståelse. Vi anser därför att det finns en brist på omfattande forskning som undersöker hur bildstöd kan påverka elevers engelska kommunikativa förmåga som helhet i grundskolan. LÄS MER

  5. 5. ”Tänk när vi blir ryggsäckar…” En kvalitativ aktionsforskningsstudie om historielärarstudenters historiemedvetande och dess påverkan på det historiska samtalet

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Petronella Ekström; [2023-10-17]
    Nyckelord :historiemedvetande; historiska samtal; historiedidaktik; högre utbildning; historielärarutbildning;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att bidra till kunskapen om hur historielärarstudenter förstår historia och tillämpar historiska kunskaper och färdigheter i historiska samtal Teori: Studien har sitt främsta intresse inom historiedidaktik. Studiens teoretiska ansatser faller inom den sociokulturella ansatsen och den som ramas in med historiemedvetande. LÄS MER