Sökning: "individualisering"
Visar resultat 21 - 25 av 674 uppsatser innehållade ordet individualisering.
21. Hur är integration möjligt? – En kvalitativ studie om ensamkommande ungas verkligheter och färd till svenska vuxensamhället
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/SociologiSammanfattning : Uppsatsens syfte har varit att undersöka ensamkommande ungas mångfacetterade och komplexa sociala resa inom kontexten av svensk integration, den kommunala boendeverksamheten, ungdomlighet, vuxenblivande och kulturell självidentitet. Studien har därför fokuserat på gruppens identitetsskapande och vidare anpassning till det svenska sociala och kulturella landskapet. LÄS MER
22. Olika nyanser av kunskap : En studie om likvärdig bedömning i mångfaldig skolkontext
M1-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingSammanfattning : Det framgår tydligt i skolans styrdokument, såväl i skollag som läroplaner, att skolan ska varalikvärdig för varje elev. Trots detta är likvärdigheten omdiskuterad, och skolväsendetkritiseras stort för att inte vara likvärdigt. LÄS MER
23. Hur framställs högstadieelevers motivation till idrott och hälsa i studentuppsatser? : En allmän litteraturöversikt om vad som framkommer i studentuppsatser gällande elevers motivation till idrott och hälsa
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)Sammanfattning : Syftet med arbetet är att undersöka vad som framkommer i självständiga arbeten om högstadieelevers motivation till ämnet idrott och hälsa. Syftet är också att undersöka om uppsatserna påvisar skillnader i motivation till ämnet flickor och pojkar sinsemellan. Som metodval tillämpades allmän litteraturöversikt. LÄS MER
24. Elevers tro i förhållande till skolgång
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Studien undersöker hur samhällskunskapslärare på gymnasiet interagerar med elever med religiös bakgrund och hur de hanterar situationer där elevernas tro kan störa deras skolgång och skolarbete. Den undersöker också vilka idealtyper som bäst svarar på lärarnas tillvägagångssätt. LÄS MER
25. EU som lagstiftare inom den sociala dimensionen - one size fits all? Samspel och motsättningar mellan den svenska modellen och EU-rätten
Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrättSammanfattning : The Swedish model is characterized by the autonomy of social partners as a long withstanding tradition. This means that the social partners act as legislators, judges, and litigators with a low degree of governmental interference. LÄS MER