Sökning: "individuella programmet gymnasiesärskola"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden individuella programmet gymnasiesärskola.

  1. 1. Det är som att de inte finns! : En studie om några lärares arbete på gymnasiesärskolans individuella program.

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Oscar Lindén; [2019]
    Nyckelord :Challenges; curriculum; education; individual program; severe disabilities; upper secondary school for students with intellectual disabilities; ”flera och omfattande funktionsnedsättningar”; gymnasiesärskola; individuella programmet; utbildning; utmaningar; ämnesområdesplaner;

    Sammanfattning : I studien undersöks hur några lärare på gymnasiesärskolans individuella program uppfattar och beskriver sin undervisning för elever med flera och omfattande funktionsnedsättningar i ämnesområdet natur och miljö. Anledningen till att jag intresserar mig för detta är det dilemma som ofta uppstår på min arbetsplats då ämnesområdesplanerna och kunskapskraven kommer på tal. LÄS MER

  2. 2. Meningsfull kunskap : en intervjustudie med utgångspunkt i det individuella programmet på en gymnasiesärskola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Martin Sundell; [2019]
    Nyckelord :Knowledge; meaningfulness; abilities; special needs upper secondary school; future; pursuits; aspirations; employment; Kunskap; meningsfullhet; förmågor; gymnasiesärskola; framtid; sysselsättning; aspirationer; anställning;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att studera och bidra med nya insikter om vad som är meningsfull kunskap för eleverna på en gymnasiesärskolas individuella program. Anledningen till att jag vill undersöka detta är att jag i mitt arbete inom denna skolform nästan dagligen möter ett dilemma i frågan om vad som är det viktigaste för den enskilda eleven att lära sig för att ha de bästa förutsättningarna i sitt framtida vuxenliv. LÄS MER

  3. 3. Att delta - efter vilka förutsättningar? En studie av några pedagogers och elevassistenters tolkning av läroplanens begrepp delta i realtion till elevernas sårbarhet i gymnasiesärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anna Karlsson; [2016]
    Nyckelord :Delta; Gymnasiesärskolan; Kravnivå; Individuella programmet; Sårbarhet;

    Sammanfattning : Sammanfattning/AbstractKarlsson, Anna (2016). Att delta – efter vilka förutsättningar? En studie av några pedagogers och elevassistenters tolkning av läroplanens begrepp delta i relation till elevernas sårbarhet i gymnasiesärskolan. LÄS MER

  4. 4. Speciallärarnas tankar kring övergången från gymnasiesärskolan till Daglig verksamhet. En intervjustudie med sju pedagoger

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Anette Eldemyr; [2015-10-08]
    Nyckelord :grav utvecklingsstörning; gymnasiesärskola; Individuella programmet; daglig verksamhet;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte var att undersöka hur sju speciallärare uppfattar överlämnandeprocesser av elever till Daglig verksamhet under sista året i gymnasiesärskolans individuella program. Teori: Studien har en hermeneutisk ansats. LÄS MER

  5. 5. Nu ska alltid vara bra - En intervjustudie om formativ bedömning i träningsskolan och gymnasiesärskolans individuella program

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Katrin Olsson; Lena Persson; [2015]
    Nyckelord :Gymnasiesärskola; Individuella programmet; Träningsskola; Utvecklingsstörning; Bedömning; Sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Alla elever i svenska skolor blir kunskapsbedömda utifrån styrdokument. Det har dock inte riktats mycket forskning när det gäller kunskapsbedömning av elever i grundsärskolor och gymnasiesärskolor. I svenska läroplaner betonas det att formativ bedömning ska användas som ett aktivt redskap för att forma undervisningen. LÄS MER