Sökning: "inkluderade skola"

Visar resultat 1 - 5 av 124 uppsatser innehållade orden inkluderade skola.

  1. 1. Hållbar utveckling - en systematisk litteraturstudie om undervisning och lärande i förskolan

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Caroline Lundberg; Nina Taserud; Yongfeng Gu; [2024-02-26]
    Nyckelord :hållbar utveckling; förskola; lärande; undervisning; utbildning; delaktighet; inflytande;

    Sammanfattning : Syftet var att synliggöra de faktorer i förskolans utbildning som stödjer och främjar för barns lärande i hållbar utveckling enligt viss tidigare forskning. Det undersöktes vilka undervisningsmetoder inom utbildningen för hållbar utveckling som var i majoritet, hur framträdande de tre hållbarhetsdimensionerna var i tidigare forskning och hur barns delaktighet inflytande barnen anses haft. LÄS MER

  2. 2. Framgångsfaktorer i den tidiga läsundervisningen i svensk skola : en kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sofia Ling; Elvira Röpke; [2024]
    Nyckelord :Tidig läsundervisning; läsmetoder; framgångsfaktorer; svensk skola; lågstadiet;

    Sammanfattning : Skolan har i uppdrag att lära alla elever att läsa och skriva för att på så vis nå framgång i samhället. Med försämrade resultat i både PIRLS och PISA råder det inga tvivel om att man behöver satsa mer på läsningen i den svenska skolan. LÄS MER

  3. 3. BARNS FRAMTIDSTRO En systematisk litteraturöversikt som synliggör barnsyn samt barns röster om framtidstro, ur ett globalt perspektiv.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Anna Tidén Lindeman; [2023-10-12]
    Nyckelord :framtidstro; barn; barns perspektiv; barnperspektiv; barnsyn;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med föreliggande litteraturöversikt är att bidra med nya kunskaper genom att, kritiskt granska vilken barnsyn som framkommer samt synliggöra barns röster, i tidigare forskning om barns framtidstro. Syftet är också att belysa vilka teman som framkommer angående barns tankar om framtiden, i dessa vetenskapliga artiklar. LÄS MER

  4. 4. Läsa och skriva demokratiskt : En litteraturstudie om integrering av demokrati- och värdegrundsarbete i svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Emma Lotterberg; Sandra Eklander Gill; [2023]
    Nyckelord :Demokrati; mätbarhet; svenskämnet; systematisk litteraturstudie; värdegrundsarbete; ämnesdidaktik;

    Sammanfattning : Den svenska skolan har sedan länge vilat på en demokratisk värdegrund. Demokrati- och värdegrundsfrågor ska genomsyra all undervisning i skolan och bidra till att fostra demokratiska medborgare. Historiskt sätt har svenskämnet haft en viktig roll i detta demokratiska uppdrag. LÄS MER

  5. 5. Transportfattigdomens betydelse för god hälsa : en litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Linn Andréasson; Moa Olsson; [2023]
    Nyckelord :Transport poverty; transport accessibility; equal health; transport obstacles and transport opportunity; Transportfattigdom; transporttillgänglighet; jämlik hälsa; transporthinder och transportmöjlighet;

    Sammanfattning : Introduktion: Transportfattigdom innebär begränsningar för individer i deras förmåga och möjlighet att resa, exempelvis genom resor till och från arbete, skola, livsmedelsinköp och fritidsresor. Transportfattigdom kan förvärra livskvaliteten för utsatta grupper i samhället, särskilt under perioder av ekonomisk nedgång (Trafikanalys, 2018). LÄS MER