Sökning: "inkludering IT"

Visar resultat 1 - 5 av 771 uppsatser innehållade orden inkludering IT.

  1. 1. EN KONTINENT I KRIS – MIGRATION, INTEGRATION OCH INKLUDERING- En jämförande studie av kommissionens handlingsplaner för integration i Europa

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Lovisa Kling; [2024-02-05]
    Nyckelord :Europeiska kommissionen; Europa; migration; migranter; integration; inkludering; flyktingkrisen; covid-19; hotteorin; kontaktteorin; handlingsplaner;

    Sammanfattning : When migration to a country increases, the integration of the migrants becomes extra important for the host country’s society, economy and culture. In the last decade, Europe has faced several crises, such as the refugee crisis and the covid-19 pandemic, which has affected both migration and integration policy. LÄS MER

  2. 2. HBTQ+ perspektiv i historieundervisning : En översikt av forskning kring HBTQ+ representation i historieläromedel samt metoder för inkludering av HBTQ+ perspektiv i historieundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Selma Zupcevic; Hannes Persson; [2024]
    Nyckelord :history education; LGBTQ representation; secondary school; textbooks;

    Sammanfattning : The problematic aspect of including LGBTQ+ perspectives in history education is that history textbooks might not contain a sufficient quantity or quality of LGBTQ+representation, in addition teachers might not be sufficiently equipped to teach history with LGBTQ+ perspectives. The purpose of this overview is to compile research regarding how LGBTQ+ perspectives are represented in the history subject in addition to which methods history teachers can use in order to include it in their teaching. LÄS MER

  3. 3. “Jag gillar att vara omgiven av män, jag gillar deras sätt att tänka.” : En intervjustudie om 10 kvinnors upplevelser av att arbeta inom ett mansdominerat yrke

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Katrina Leice; Nerma Lojic; [2024]
    Nyckelord :women; IT; inclusivity; Kvinnor; IT-yrket; Inkludering;

    Sammanfattning : Denna studie undersökte kvinnors upplevelser i sin yrkesroll och vilka strategier de använder för att anpassa sitt beteende för att balansera sin professionella roll med sin inre identitet. Genom semistrukturerade intervjuer med 10 kvinnor från två olika IT-företag undersöktes hur företagskulturen kan påverka kvinnors känslor om inkludering och karriärmöjligheter. LÄS MER

  4. 4. En psykiatri med individens rätt i fokus : En kvalitativ intervjustudie om patienters upplevelser av psykiatrin utifrån ett människorättsbaserat perspektiv

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskap

    Författare :Jonas Cederberg; Alicia Ragnarsson; [2024]
    Nyckelord :psychiatry; human rights-based approach; human rights; stigma; social inclusion; Psykiatri; Rättighetsbaserat förhållningssätt; mänskliga rättigheter; stigma; social inkludering;

    Sammanfattning : Kränkningar av mänskliga rättigheter är ett återkommande problem inom den psykiatriska vården. Detta för att människor som söker vård inom psykiatrin ofta har nedsatt möjlighet att föra fram sina åsikter, vilket gör det svårt att involvera dem i vården. LÄS MER

  5. 5. Fri lek för alla? : En kvalitativ studie om förskollärares resonemang och strategier gällande alla barns möjlighet till fri lektillsammans med andra barn

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Weronika Ohlsson; Liselotte Ramvik; [2024]
    Nyckelord :free-play; preschool; preschool teacher; inclusion processes; fri lek; förskola; förskollärare; inkluderingsprocesser;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att belysa förskollärares syn på förskolans uppdrag i förhållande till den fria leken. För att beskriva vad som kännetecknar förskollärares resonemang, strategier och erfarenheter i att stödja barn att komma in,delta och stanna kvar i leken med andra barn, genomfördes semistrukturerade intervjuer. LÄS MER