Sökning: "interaktionistiskt perspektiv"

Visar resultat 16 - 20 av 116 uppsatser innehållade orden interaktionistiskt perspektiv.

  1. 16. ” …OCH EN DEL DOM HAR DET BARA, FINGERTOPPSKÄNSLAN!” : En kvalitativ studie om fritidspedagogers syn på relationsskapandet med barnen i fritidsverksamheten

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Lukas Johansson; [2020]
    Nyckelord :omsorgsuppdraget; tyst kompetens; naturbegåvning; Jag-Det; Jag-Du; instrumentellt synsätt; interaktionistiskt synsätt; den mellanmänskliga vägen;

    Sammanfattning : Denna studie har syftat till att bidra med förståelse kring fritidspedagogers uppfattning och arbete med ämnet relationsskapande med barn, och hur yrkesgruppens ambitioner i arbetet ter sig. Studien baseras på fyra kvalitativa intervjuer med fritidspedagoger, vilka besitter varierande erfarenhet och arbetar på fyra olika skolor inom Umeå kommun. LÄS MER

  2. 17. Hemmasittare: ofrivillig skolfrånvaro och stigmatiserad självbild : En intervjustudie om frånvaroproblematik bland skolungdomar

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Sabine Wåhlin; Jonas Söder; [2020]
    Nyckelord :Hemmasittare; frånvaroproblematik; skolmiljö;

    Sammanfattning : Hemmasittare är ett relativt nytt fenomen i Sverige och syftar till barn och ungdomar som av olika skäl inte går i skolan. Detta är ofta relaterat till psykiskt dåligt mående såsom oro, ångest och depression och oftast känner föräldrar eller vårdnadshavare till skolfrånvaron. LÄS MER

  3. 18. Den fysiska innemiljöns betydelse för barn i förskolan - En kvalitativ intervjustudie med fem pedagoger

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Johanna Bendroth; Emma Keta; [2020]
    Nyckelord :Barnsyn; Förskola; Innemiljö; Material;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka pedagogers erfarenheter av vilken betydelse den fysiska innemiljön har för barn i förskolan. Vi har upplevt att den fysiska innemiljön och dess betydelse för barn i förskolan har fått ett litet utrymme i förskollärarutbildningen. LÄS MER

  4. 19. Jag märker att du blir kränkt : En studie om lärarperspektivet på kränkande behandling av elever i grundsärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Susanne Aronsson Hermansson; [2020]
    Nyckelord :intellektuell funktionsnedsättning; grundsärskola; symbolisk interaktionistiskt perspektiv; lärarperspektiv; kränkande behandling; mobbning; trakasserier;

    Sammanfattning : Den här studiens syfte är att bidra med kunskap om grundsärskollärares perspektiv på kränkande behandling av elever med måttlig till svår/grav intellektuell funktionsnedsättning samt kunskap om lärarnas eget arbete med att hantera kränkande behandling av dessa elever. En kvalitativ studie med semistrukturerade intervjuer genomfördes. LÄS MER

  5. 20. ”Samverkan är A & O” : En intervjustudie om det förebyggande ANDT-arbetet riktat mot högstadieelever.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avd. för socialt arbete

    Författare :Disa Larsdottir; Adam Almgren; [2020]
    Nyckelord :ANDT; collaboration; young people; secondary school; prevention; trust; symbolic interactionism.; ANDT; samarbete; samverkan; ungdomar; högstadieelever; tillit; förebyggande; symbolisk interaktionism.;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att genom de yrkesverksammas perspektiv undersöka de möjligheter och /eller hinder som finns i det förebyggande arbetet mot ANDT (Alkohol, Narkotika, Doping och Tobak) användning bland högstadieelever (ålder 12 - 16). Den metod som används för datainsamlingen är semistrukturerade intervjuer med två yrkesgrupper som båda arbetar nära ungdomarna. LÄS MER