Sökning: "interaktionistiskt perspektiv"

Visar resultat 11 - 15 av 116 uppsatser innehållade orden interaktionistiskt perspektiv.

  1. 11. SKOLFRAMGÅNG FÖR NYANLÄNDA

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Hennie Kesak; [2021-02-09]
    Nyckelord :framgångar; gymnasieskola; hinder; identitet; interkulturalitet; interaktionism; modersmål; nyanlända; samverkan; studiehandledning;

    Sammanfattning : Syfte: Studien syftar till att upptäcka, beskriva och analysera interaktiva mönster i mellanmänskliga möten i gymnasieskolkontext som påverkar lärarnas arbetssituation och förutsättningar för att skapa undervisning som främjar nyanländas integration och framgång i det svenska skolsystemet; framgångar och hinder i skolans organisering av arbetet med nyanlända elever; nyanlända elevernas identitetsskapande och återskapande under pedagogiska aktiviteter i skolan samt dessa processers betydelse för integration i samhället. Teori: Studien utgår från ett interaktionistiskt och interkulturellt perspektiv, samt har inslag av etnometodologi och socialkonstruktionism. LÄS MER

  2. 12. Inkludering, lärande, förändring och identitetsskapande. : En socialpedagogisk analys av berättelser av professionella aktörer som arbetar med ungdomar och ungdomar som använder alkohol och/eller narkotika

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Lina Olsson; Belinda Färdig; [2021]
    Nyckelord :Framgångar; hinder; bemötande; elevhälsa; samverkan;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att uppnå en ökad förståelse av mellanmänsklig interaktion och maktordning som återges dels under intervjuer med gymnasieungdomar som använder alkohol och/eller narkotika, dels under intervjuer med professionella aktörer som arbetar med den kategorin av ungdomar. Syftet är dessutom att undersöka  aspekter av betydelse för dessa ungdomars inkludering, lärande, förändring och identitetsskapande i den undersökta kontexten. LÄS MER

  3. 13. ”Jag vill känna mig sedd och ha någon att leka med” : En studie om barns uppfattningar om sociala relationer och kamratskap på skolan och fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Rasmus Engström; Sara Samardzic; [2021]
    Nyckelord :Sociala relationer; kamratskap; utanförskap; samhörighet;

    Sammanfattning : Barns sociala tillvaro i skolan och fritidshemmet omfattar många olika delar såsom skapande, upprätthållande och brytande av relationer med individer i sin närhet. Interaktion med andra barn blir synliga i barnens ständiga relationsarbete där barn får trygghet av en tillhörighet och samhörighet i relationer med andra barn. LÄS MER

  4. 14. Lek eller allvar? En roligare behandling : Bordsrollspel som behandlingsmetod och social färdighetsträning

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avd. för socialt arbete

    Författare :Joel Sterckx; Kristian Repo; [2021]
    Nyckelord :tabletop role-playing games; group intervention; mental health; social skills training; bordsrollspel; gruppbehandling; psykisk ohälsa; social färdighetsträning;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks hur bordsrollspel kan användas i en behandlingskontext. För att studera detta har vi genomfört en kvalitativ studie av verksamma utövares medverkan i podcaster och panelsamtal uppladdade på Youtube där de berättar om metoden. LÄS MER

  5. 15. Fysisk miljö och koncentration En kvalitativ flerfallsstudie i flexibelt och traditionellt utformade klassrum

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Maria Ek; Helena Giebat; [2020-01-16]
    Nyckelord :Fysisk lärmiljö; flexibel traditionell; inflytande; koncentration; grundskola; sociokulturellt; interaktionistiskt perspektiv; flerfallsstudie;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att få en fördjupad förståelse om hur utformning och möblering av den fysiska miljön kan främja skolarbete, med fokus på koncentration i klassrumsmiljön. Det undersöktes med stöd av forskningsfrågor om användning av den fysiska miljön samt hur den fysiska miljön påverkade elevers och lärares språkliga uttryck och elevers inflytande. LÄS MER