Sökning: "interaktionistiskt perspektiv"

Visar resultat 6 - 10 av 116 uppsatser innehållade orden interaktionistiskt perspektiv.

  1. 6. Tydliggörande pedagogik : En kvalitativ studie av pedagogernas användande av alternativ och kompletterande kommunikation

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Nelly Fasth; [2023]
    Nyckelord :pedagogik; AKK; TAKK; bildstöd; förskola;

    Sammanfattning : Vi alla kommunicerar på olika sätt under dagens gång, det kan vara via tal, text, mimik, kroppsspråk och gester. Detta gör även förskolebarn men för att deras kommunikation med de runt omkring dem ska underlättas används tydliggörande pedagogik då de inte kan skriva och alla kan inte tala än. LÄS MER

  2. 7. "Det handlar egentligen om att uppnå något genom att skrämma och skada" : En intervjustudie om mäns våld mot kvinnor ur ett behandlarperspektiv

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Mira Modin; Jessica Mumm; [2022]
    Nyckelord :Våld; Våldsutövare; Behandling; Behandlare; Intervju; Tematisk analys; Symbolisk interaktionism; Skuld; Skam;

    Sammanfattning : Behandlare av våldsamma män besitter kunskap om mäns våld mot kvinnor. Syftet med denna studie är att undersöka behandlares uppfattningar om mäns våld mot kvinnor för att skapa en djupare förståelse kring hur de förklarar våld i nära relationer samt hur de bemöter mäns känslor om skuld och skam under behandling. LÄS MER

  3. 8. “Ingen haklapp och nu är tröjan förstörd!” : En intervjustudie om vårdnadshavares och förskollärares förväntningar på förskolan i förhållande till förskollärarens faktiska uppdrag

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Josefine Holst; Anna Weidenmark; [2022]
    Nyckelord :delaktighet; förskollärarens uppdrag; förväntningar; inflytande; interaktionism; måltidssituationen på förskolan; omsorg; samverkan;

    Sammanfattning : I flertalet situationer på förskolan kan det urskiljas ett spänningsfält utifrån vad vårdnadshavare förväntar sig av förskolans olika delar kontra vad förskollärarens uppdrag omfattas av. I vår kvalitativa studie är vårt syfte att kartlägga och utforska detta spänningsfält. LÄS MER

  4. 9. Hur kan lärare motivera mera? : En studie om vad som påverkar läsmotivation och hur lärare kan skapa motivation för läsning hos elever i F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Sara Björnsson; Therese Lundberg; [2022]
    Nyckelord :Motivation; läsmotivation; läslust; läsning; undervisning; lågstadiet;

    Sammanfattning : Syftet med den här kvalitativa studien var att undersöka vilka faktorer lärare i förskoleklass till årskurs 3 anser påverkar elevers läsmotivation, samt på vilka sätt lärare arbetar för att öka elevers motivation för läsning. Empirin samlades in genom fem semistrukturerade intervjuer med verksamma lärare med långarbetslivserfarenhet i förskoleklass till årskurs 3. LÄS MER

  5. 10. Lärmiljön som verktyg i förskollärares inkluderingsarbete : En observationsstudie om hur lärmiljöer kan bidra till att inkludera barn i behov av extra anpassningar eller särskilt stöd i förskolans verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Alva Berglund; [2022]
    Nyckelord :inclusion; learning environment; preschool; special support; förskola; inkludering; lärmiljö; särskilt stöd;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att bidra med en fördjupad kunskap om hur anpassningar i lärmiljöerna kan bidra till att barn i behov av särskilt stöd och anpassningar inkluderas i förskolans utbildning utifrån sina egna förutsättningar. För att uppnå detta syfte har jag använt mig av deltagande observation, där tre förskollärare observerats under tre förmiddagar. LÄS MER