Sökning: "internationell forskning specialpedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden internationell forskning specialpedagogik.

  1. 1. Värdet av att tillhöra en läsande gemenskap En kvalitativ intervjustudie om hur klasslärare och speciallärare beskriver att de utvecklar läsmotivation, läsintresse och tilltro till sin läsförmåga för elever i lässvårigheter i årskurs 1-3 och hur de samverkar i detta uppdrag.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Susanne Spindel; Ann-Christin Källman; [2023-10-23]
    Nyckelord :motivation; läsmotivation; läsintresse; tilltro; samverkan; lässvårigheter;

    Sammanfattning : Tidigare internationell forskning visar att elevers läsmotivation på lågstadiet är den viktigaste förutsägelsen för hur mycket eleven läser, samt att mängden av läsning är av stor vikt både för läsförmågan och för elevernas kunskapsinhämtning i olika ämnen. Tidigare studier visar att elever i lässvårigheter ofta undviker att läsa och får därmed för lite tid att läsa. LÄS MER

  2. 2. "Vi kan inte göra så bra som vi egentligen vill" : En kvalitativ studie om övergångsprocessen mellan årskurs 6 och 7

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Maria Frykenljung; Åsa Isaksson; [2023]
    Nyckelord :Övergångar; specialpedagog; specialpedagogik; samverkan; scaffolding; artefakter; övergångsprocesser.;

    Sammanfattning : Under sin skolgång upplever alla barn i Sverige flera skolbyten och övergångar, en skolövergång innebär så mycket mer än bara en fysisk förflyttning från en skola till en annan.Tidigare internationell forskning pekar ut risker för elever vid skolövergångar och trots att det saknas forskning i svensk kontext pekar Skolinspektionen ut övergången från årskurs 6 till årskurs 7 som den mest kritiska i den svenska grundskolan. LÄS MER

  3. 3. Speciallärares perspektiv på skrivundervisning i grundskolans tidiga år : En diskursanalys av styrdokument och stödunderlag

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Sofia Fredlund Ugarph; Evelina Skoglund; [2023]
    Nyckelord :likvärdighet; skrivbedömning; skrivdidaktik; skrivdiskurser; skrivundervisning; skrivutveckling; specialpedagogik; styrdokument;

    Sammanfattning : I föreliggande studie riktas uppmärksamheten mot elevers tidiga skrivande. Speciallärare har en viktig uppgift att berika och understödja lärares kunskaper i främjande skrivundervisning. Elevers skrivutveckling är komplex och inrymmer flera samverkande dimensioner, där undervisningen behöver anpassas efter varje elevs nivå. LÄS MER

  4. 4. En litteraturöversikt kring inkluderingens inverkan påeleverna och undervisningen inom ämnet matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Sebastian Herbut; Nicklas Sandström; [2022]
    Nyckelord :inkludering; matematiksvårigheter; exkludering; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Ambitionen med denna kunskapsöversikt är att djupare undersöka huruvidainkluderingen kan påverka eleverna samt undervisningen. I denna skrivelse valde vidärför att undersöka resultaten i forskning på nationell och internationell nivå. LÄS MER

  5. 5. Skolhund med nos för motivation : Hur kan elever i behov av särskilt stöd öka motivationen till lärande med hjälp av en hund som specialpedagogiskt verktyg? En systematisk litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Anna Verde; [2022]
    Nyckelord :hundassisterande pedagogik; motivation; oxytocin; anknytning; relationsskapande; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Att använda sig av och våga prova nya olika verktyg i den specialpedagogiska undervisningen är en viktig del i mötet med elever i behov av särskilt stöd. Ett verktyg som framför allt har använts internationellt under en längre tid är hundassisterande pedagogik. LÄS MER