Sökning: "intersektionalitet i förskolan"

Visar resultat 11 - 15 av 30 uppsatser innehållade orden intersektionalitet i förskolan.

  1. 11. Att bygga en normkreativ bokhylla En intersektionell analys av ett bokpaket från Olika Förlag

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Miranda Högblom; [2019]
    Nyckelord :Bilderbok; Barnboksanalys; Förskola; Ikonotext; Intersektionalitet; Norm; Normkritik;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker Olika Förlags bokpaket som riktar sig mot förskolan. Syftet är att se hur fördelningen mellan olika sociala kategorier ser ut samt hur dessa skildras ur ett intersektionellt perspektiv. Bilderböckernas ikonotext har utgjort grunden för analysen vilket innebär det samspel som sker mellan text och bild. LÄS MER

  2. 12. Vad spelar det för roll? Det är ju bara en bok... En diskursanalys med intersektionellt perspektiv av Askungen och Rödluvan i två olika utgåvor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jenny Olsson; Sofie Nilsson; [2019]
    Nyckelord :Barnlitteratur; Etnicitet; Förskola; Genus; Intersektionalitet; Klass; Kön;

    Sammanfattning : SammanfattningTitel: Vad spelar det för roll? Det är ju bara en bok...Författare: Sofie Nilsson och Jenny Olsson Barnlitteratur är idag och sedan en lång tid tillbaka en viktig del av förskolans pedagogiska material. LÄS MER

  3. 13. Han Hon Hen Den? : Förskollärares uppfattning om kön, könsmönster och könsroller

    M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Susanna Carpenbo; Yona Kimhi; Morgan Sjöstedt; [2017]
    Nyckelord :Kön; könsmönster; könsroller; könsidentitet; genus; normkritiskt förhållningssätt; intersektionalitet; förskolan;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att ur ett normkritiskt perspektiv undersöka hur förskollärare med erfarenhet av genusfrågor inom förskolan uppfattar och talar om sitt arbete med att motverka traditionella könsmönster och könsroller utifrån deras syn på kön. Undersökningen bygger på̊ kvalitativ metod som i detta fall innebär intervjuer. LÄS MER

  4. 14. Vad händer i den "fria leken" på förskolan? : En studie om barns positionering i interaktion med varandra

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Förskolepedagogisk didaktisk forskning

    Författare :Emma Johannesson; Lisa Runald; John Widlert; [2016]
    Nyckelord : fri lek ; förskola; intersektionalitet; kön; normer; normkritik; positionering; poststrukturalism;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att synliggöra vilka tillvägagångssätt barnen använder sig av när de interagerar med varandra under den tid de själva styr över på förskolan. Utifrån våra tidigare erfarenheter har det väckts en nyfikenhet i vad som händer mellan barnen under tiden på förskolan då de har “fri lek”. LÄS MER

  5. 15. "Lika möjligheter att vara olika" : En studie om hur förskollärare uppfattar sitt uppdrag att motverka traditionella könsmönster och könsroller

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Sandra Johansson; Isabell Värme; [2016]
    Nyckelord :förskola; förskollärare; vårdnadshavare; kön; genus; jämställdhet; normkritik; intersektionalitet; queerteori;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare ser på sitt uppdrag att arbeta för att motverka traditionella könsmönster och könsroller samt hur arbetet kommuniceras mellan förskollärare och vårdnadshavare. Utifrån syftet har följande frågeställningar formulerats: - Hur uppfattar förskollärarna sitt uppdrag beträffande läroplanens krav att motverka traditionella könsmönster och könsroller på förskolan?- Hur kommuniceras förskolans jämställdhetsarbete med vårdnadshavare? För att besvara frågeställningarna har vi genomfört åtta kvalitativa intervjuer med aktiva förskollärare vilka har dokumenterats med hjälp av ljudupptagning. LÄS MER