Sökning: "intersektionalitet i förskolan"
Visar resultat 21 - 25 av 30 uppsatser innehållade orden intersektionalitet i förskolan.
21. Genusstrategier i förskolan : En studie av en förskolas arbete med att motverka traditionella könsroller, ur ett intersektionellt perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, LärarutbildningenSammanfattning : The purpose of this study is to examine a preschool's work to counteract traditional gender roles, which strategies are used and how norms about gender roles are produced and treated. The study also examines whether the preschool has an intersectional perspective in it's gender work, which analyzes how they relate to other categories such as ethnicity, race, class, age and sexuality in their work. LÄS MER
22. Värdefulla bilderböcker? Eller bilderböcker fulla med värden? : Intersektionella analyser av populära bilderböcker ur ett normkritiskt perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : I detta arbete har åtta bilderböcker analyserats via en visuell textanalys. Arbetet har tagit sin teoretiska utgångspunkt i ett intersektionellt förhållningssätt och ett normkritiskt perspektiv. LÄS MER
23. Herr pedagog : En essä om en manlig pedagogs förhållning till generaliseringar i en kvinnodominerad miljö
M1-uppsats, LärarutbildningenSammanfattning : Min essä handlar om de erfarenheter jag har som manlig pedagog i förskolan och hur de har påverkat mig som manlig pedagog inom förskolan och mina självupplevda händelser som påverkat mig i min yrkesroll. Den gemensamma nämnaren i mina upplevda händelser jag beskriver är att jag möter tankar om den manliga pedagogen som en förmedlare av värden som antingen ses som goda, eller som hot. LÄS MER
24. Interkulturellt förhållningssätt i förskolan : ambitioner och paradoxer
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : Background: Sweden has become a society with a multicultural population. Many children start preschools with different backgrounds and experiences. Teachers today face the task of meet those children in the best way. Södertörn University has a special profile on their teacher education, the intercultural profile. LÄS MER
25. Döva barns möjligheter till kommunikation och samspel : En undersökning om hur förskolepedagoger och föräldrar förhåller sig till kommunikation mellan döva och hörande sett ur ett intersektionellt perspektiv.
Kandidat-uppsats, Pedagogiskt arbeteSammanfattning : I det svenska samhället finns det många döva och hörande barn som är integrerade i förskolor. Det handlar om hur döva kan bli delaktiga fullt ut i integration med hörande barn. Döva är beroende av sitt språk, teckenspråk för att göra sig förstådda. LÄS MER