Sökning: "intervju specialpedagog"

Visar resultat 16 - 20 av 77 uppsatser innehållade orden intervju specialpedagog.

  1. 16. Förskollärares arbete med utagerande barn i förskolan : en kvalitativ studie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Ellen Boström; Rebecka Bengtsson; [2021]
    Nyckelord :utagerande barn; förskola; förskollärare; bemötande; anpassningar;

    Sammanfattning : Inledning Studien handlar om utagerande barn i förskolan och inriktas mot förskollärares bemötande av utagerande barn samt vilka anpassningar och förebyggande arbete som utförs i verksamheten. Lutz (2009, ss. 30–31) förklarar att majoriteten av barn i behov av särskilt stöd är inkluderade i den ordinarie förskoleverksamheten i Sverige. LÄS MER

  2. 17. Matematik, matematiikka och matematikk - En jämförande studie om specialpedagogiska yrkesroller och arbete med elever i matematiksvårigheter i Sverige, Finland och Norge

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Ulrika Gustafsson; Christina Josefsson; Susanne Westin; [2020-01-15]
    Nyckelord :specialpedagogik; specialpedagogiska yrkesroller; speciallärare; specialpedagog; matematiksvårigheter;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie var först och främst att få en nyanserad bild av det specialpedagogiska arbetet i Sverige, Finland och Norge genom att sätta detta arbete i sin historiska och nutida kontext. Syftet var också att berika den svenska specialpedagogiska traditionen genom att ta del av de specialpedagogiska yrkesrollernas utformning i Finland och Norge. LÄS MER

  3. 18. Barn med diagnosen autism i förskolan : - En kvalitativ intervjustudie om hur förskollärare och specialpedagoger arbetar med barn med diagnosen autism i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Amanda Cox; Ahlam Omer; [2020]
    Nyckelord :Autism; förskollärare; specialpedagog; kvalitativ intervju; sociokulturellt perspektiv; behaviorism;

    Sammanfattning : Förskolan är en plats där alla barn ska känna sig trygga och sedda. De har rättigheter som ska bli tillgodosedda av förskollärarna och ge möjlighet till utveckling. LÄS MER

  4. 19. "Utan stöd hade jag hoppat av" : några elevröster om stöd i studierna inom en kommunal vuxenutbildning

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Maria von Melen; [2020]
    Nyckelord :Accessibility; adult education; motivation; need of support; perception; preconditions; special education; teacher student relationship; Bemötande; förutsättningar; lärare-elevrelationer; motivation; specialpedagogik; stödbehov; tillgänglighet; vuxenutbildning;

    Sammanfattning : Studien undersöker huruvida elever i behov av stöd inom den kommunala vuxenutbildningen, uppfattar att de har fått stöd och hur detta har påverkat deras studiesituation. Syftet har sin bakgrund i dagens vuxenutbildnings mer heterogena grupper, men också då det inom vuxenutbildningen inte finns något lagstadgat krav på elevhälsa. LÄS MER

  5. 20. EHM-ElevHälsoMöte - karta och kompass från åtgärdande till förebyggande elevhälsoarbete

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Theres Bossen; Jeanette Holmquist; [2020]
    Nyckelord :EHM-modellen; Reflektion; Samverkan; Systemteori; Tvärprofessionell;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att lyfta fram specialpedagogers erfarenhet av att arbeta med EHM-modellen och på vilket sätt den kan främja det förebyggande och salutogena perspektivet i skolan. Modellen har som struktur att verka förebyggande och hälsofrämjande med reflektion som en av de betydande delarna. LÄS MER