Sökning: "intervjuguide barn"

Visar resultat 16 - 20 av 258 uppsatser innehållade orden intervjuguide barn.

  1. 16. Analog och digital högläsning : En intervjustudie om högläsning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Neda Bakhtiari; Jennifer Ekblad; [2023]
    Nyckelord :förskola; arrangerad högläsning; analog högläsning; digital högläsning; samspel; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka olika sätt att arrangera analog och digital högläsning i förskolan. Anledningen till valet av undersökning är att vi knappt  kunde hitta någon forskning om digital högläsning. Trots ett noggrant sökarbete. LÄS MER

  2. 17. Exkludering i den fria leken : Den fria leken och det sociala samspelet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Linda Bjurbäck; Caroline Olsson; [2023]
    Nyckelord :Free play; exclusion; social interactions; preventive work; Fri lek; exkludering; socialt samspel; förebyggande arbete;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to contribute knowledge about preschool teachers' different experiences of exclusion in free play within child groups in preschool education. We conducted semi-structured interviews with a flexible interview guide, and to address our research questions, we utilized a phenomenographic analysis model. LÄS MER

  3. 18. Hur stimulerar förskollärare barnens språkutveckling i förskolan?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Lejla Arnautovic; Linda Xhafa; [2023]
    Nyckelord :Språkutveckling; förskollärare; arbetssätt; redskap; förskolebarn;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur förskollärare förhåller sig till språkutveckling. Studien undersöker hur förskollärare stimulerar barnen i deras språkutveckling och vilka medel och redskap som förskollärarna använder sig av. LÄS MER

  4. 19. Skolsköterskans erfarenheter av att identifiera psykisk ohälsa hos elever : En kvalitativ intervjustudie

    Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Carolina Bischoff; Johanna Brauer; [2023]
    Nyckelord :Health dialogue; Mental illness; Students; School nurse; Person centered care; Elever; Hälsosamtal; Personcentrerad vård; Psykisk ohälsa; Skolsköterska;

    Sammanfattning : Bakgrund: Psykisk ohälsa ökar hos barn och ungdomar och är ett stort samhällsproblem. Skolsköterskan träffar alla elever i skolan genom hälsosamtalet. Om skolsköterskan identifierar elever som visar tecken på psykisk ohälsa kan tidiga insatser sättas in för att stötta elever och minska risken för allvarlig psykisk ohälsa. LÄS MER

  5. 20. Ja det blir ju nån slags speeddatinghistoria : En kvalitativ intervjustudie med åtta förskollärare om deras upplevelser av överlämningssamtal mellan förskola och förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Lizette Karlsson; Emma Lundgren; [2023]
    Nyckelord :Förskola; Förskoleklass; Övergång; Överlämning; Överlämningssamtal;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka förskollärares upplevelser av överlämningssamtalen mellan förskola och förskoleklass samt dess innehåll och betydelse. Frågeställningarna som besvarats är, Hur är upplevelsen av organisationen kring överlämningssamtalen mellan förskola och förskoleklass? Vilket innehåll har samtalen och hur upplevs det av förskollärarna? På vilket sätt upplevs varje enskilt barn synliggöras vid övergångarna? Studien är kvalitativ och åtta förskollärare i förskola och förskoleklass har intervjuats. LÄS MER