Sökning: "islam attityd"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden islam attityd.

  1. 1. Könsstereotyper och könsroller i marknadsföring inom sport- och hälsobranschen : En undersökning kring hur könsstereotypisk reklam inom sport- och hälsobranschen påverkar konsumenters syn på varumärket samt köpintentionen.

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Mehreen Islam; Kevine Ngao Loembe; Neha Kaur; [2023]
    Nyckelord :Gender stereotypes; Gender marketing; Brand image; Purchase intention; Attitude; Consumer behavior; Values; Norms.; Könsstereotyper; Varumärkesimage; Köpintention; Attityd; Konsumentbeteende; Värderingar; Normer;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker effekterna av könsstereotypisk marknadsföring inom sport- och hälsobranschen. Forskningsfrågorna tar upp effekterna av både könsstereotypisk och icke-könsstereotypisk marknadsföring på varumärkesimage samt hur det påverkar konsumenters köpintention. LÄS MER

  2. 2. En kvantitativ innehållsanalys över hur muslimska kvinnor framställs i webbtidningarna Dagens Nyheter och The Guardian

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/JMK

    Författare :Perisan Kevci; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna kandidatuppsats är att undersöka hur muslimska kvinnor framställs i digitala dagstidningarna Dagens Nyheter och engelska The Guardian. För att kunna genomföra denna studie valde jag att använda mig av kvantitativ innehållsanalys där jag efter vissa kriterier valde ut 51 artiklar från The Guardian och 49 artiklar från Dagens Nyheter. LÄS MER

  3. 3. Religiösa värderingar hos muslimska SFI-elever

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Religionshistoria

    Författare :Jan Andersson; [2016]
    Nyckelord :SFI elev muslim värdering enkät attitydfrågor statistisk analys moral sharia fundamentalism;

    Sammanfattning : Den som säger sig tillhöra en viss religion kan i praktiken vara mer eller mindre troende, eller inte troende alls. Det kan handla om att man firar vissa högtider men utan att särskilt bry sig om deras religiösa innebörd, eller att man ibland deltar i gudstjänster och ber någon gång i månaden, eller ett liv iständig hågkomst av Guds närvaro. LÄS MER

  4. 4. Gymnasieelevers attityder gentemot muslimer : En jämförelse av ett studieförberedande program och ett yrkesprogram

    Kandidat-uppsats, Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Amila Muslija; [2013]
    Nyckelord :attityder; gymnasieelever; muslimer; gymnasieskola; Småland; studieförberedande program; yrkesprogram; islam; islamofobi; kvantitativ metod; enkät; socialisation; tolerans; främlingsfientlighet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på elevers attityder gentemot muslimer på en gymnasieskola i Småland. Med hjälp av en konstruerad enkät fick elever i årskurs ett och tre på Naturvetenskapsprogrammet och i årskurs ett och tre på Fordonstekniska programmet på denna småländska skola ta ställning till åtta påståenden om muslimer. LÄS MER

  5. 5. Attityder till muslimer : En jämförande undersökning om attityder till islam och muslimer på två skolors omvårdnadsprogram

    Magister-uppsats, Institutionen för kulturvetenskaper, KV

    Författare :Fatima Veladzic; [2012]
    Nyckelord :Attityd; islamofobi; islam; mångkulturell;

    Sammanfattning : Undersökningar visar att många människor har negativ inställning till muslimer. Har det skett någon förändring sedan 2006 då Integrationsverket gjorde sina undersökningar? Är det så att man inte tänker på människornas religiösa bakgrund längre eftersom dagens skola oftast är mångkulturell och mångreligiös och vi är vana vid mångkulturella klasser? Eller tänker vi fortfarande på skillnader istället för likheter?  Antalet muslimer har ökat markant i Sverige sedan 1930-talet, då 15 människor uppgav att de var muslimer. LÄS MER