Sökning: "jämförelse mellan läroplan"

Visar resultat 1 - 5 av 76 uppsatser innehållade orden jämförelse mellan läroplan.

  1. 1. Läroplansanalys utifrån Blooms reviderade taxonomi : Likheter och skillnader mellan Sveriges och Ålands kunskapskrav i ämnena NO och SO för elever upp till årskurs 4, samt förändringar över tid

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jaqueline Sving; Melissa Thom; [2023]
    Nyckelord :NO; SO; läroplanskoder; Blooms reviderade taxonomi; kognitiva processer; kunskapsdimensioner; kunskapskrav;

    Sammanfattning : Teman och analysmetoder som genomsyrar denna studie är läroplanskoder och Blooms reviderade taxonomi. Dessa utgör också den här studiens teori och förklaringsmodeller. Begreppet läroplanskod avser ett samlingsnamn för en uppsättning principer bestående av urval, organisation och förmedlingsform av skolans undervisning (Linde, 2021, s. LÄS MER

  2. 2. Litteraturhistoriska urval : En historisk jämförelse av det skönlitterära författarurvalet i tre litteraturhistoriska läroböcker för gymnasieskolans svenskämne och deras samtida läroplaner.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetik

    Författare :Sara Carlberg; [2023]
    Nyckelord :Läromedel; läroplaner; urval; utrymme; litteraturhistoria; representation; kanon; intersektionalitet.;

    Sammanfattning : Denna kvantitativa och jämförande studie undersöker författarurvalet och utrymmesfördelningen i tre litteraturhistoriska läroböcker från åren 1991–2021 för gymnasieskolans svenskämne. Utrymmesfördelningen undersöks utifrån tidsperiod, könstillhörighet och geografisk härkomst. LÄS MER

  3. 3. Teori och praktik i historieämnet : En jämförelse mellan historia i Gy11 och Skolverkets förslag till ny läroplan från och med år 2025

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Dennis Thunell Karabegovic; [2023]
    Nyckelord :Historia; läroplaner; gymnasieskolan; Gy11;

    Sammanfattning : Från och med år 2025 kommer en ny läroplan för gymnasieskolan att implementeras. I och med detta kommer alla ämnen att få ett nytt centralt innehåll, nya kursstrukturer och nya bedömningsstrukturer. LÄS MER

  4. 4. “Det är något särskilt med svenskämnet” : En kvalitativ studie om differentieringens utmaningar och möjligheter i ämnet svenska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ebba Salomonsson; Caroline Ekberg; [2022]
    Nyckelord :Begränsad kod; differentierad undervisning; normkritik; normkritisk pedagogik; skolspråk; utvidgad kod; vardagsspråk; ämnesparadigm;

    Sammanfattning : I det här examensarbetet undersöks varför betygsdifferentieringen är större inom svenskämnet i jämförelse med övriga ämnen när det kommer till elevers genus och socioekonomiska bakgrund. Det tycks vara något “särskilt med svenskämnet” som är särskilt utmanande när det kommer till det kompensatoriska uppdraget och elevers olika språkerfarenheter. LÄS MER

  5. 5. Vem får jag lov att bli? : Barns identitetsskapande i förskolan och den roll förskollärare spelar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Ida Silvonsaari; Angelica Granberg; [2021]
    Nyckelord :Identitet; barns rättigheter;

    Sammanfattning : Den värld vi lever i idag tycks bli allt mer polariserad. Feminism och queer-aktivism har gjort stora landvinningar. Samtidigt behöver de som av olika anledningar avviker från normen ständigt försvara sin existens och slåss för att ha samma rättigheter som de som faller inom normen. LÄS MER