Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Inte bara ett inkluderande : En kvalitativ studie av transpersoners representation i modekampanjer

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Madeleine Hansson; [2019]
    Nyckelord :transperson; transsexuell; transgender; trans; transsexualism; hbtq; representation; gestaltning; framställning; inkludering; minoritetsgrupp; medier; modereklam; modekampanj;

    Sammanfattning : Under året 2015 lanserades det två modekampanjer i Sverige som fick stor medialuppmärksamhet. Först ut var Åhléns med sin modekampanj Vårmod, kollektionen lanserades under våren 2015, frontfiguren för denna lansering var modellen och transpersonen Lea T. LÄS MER

  2. 2. ”Syns du inte, finns du inte” : en kvalitativ studie i ungas jagbildning på Instagram

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Christina Malmgren; Rebecka Norman; [2016]
    Nyckelord :Social Sciences;

    Sammanfattning : Antalet användare av sociala medier ökar ständigt och dessa blir en del av allt fler individers vardag (IIS, 2015). I takt med detta blir även debatten om hur unga påverkas av denna synlighet och hur de hanterar den uppmärksamhet de ställs inför på sociala medier allt mer aktuell. LÄS MER

  3. 3. "Ingen kom till min begravning" : En kvalitativ studie av identitet vid lämnande av sociala medier

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Sanna Torberg; [2014]
    Nyckelord :Avhopp; Sociala medier; Jagbildning; Reflexivt projekt; Jaget; Utanförskap Självidentitet; Självbild; Interaktion; Kommunikation.;

    Sammanfattning : Sociala medier och användningen av dessa är enormt utbredd, många är användare av de olika sociala nätverk som finns att tillgå. Men vad händer med individen när man väljer att lämna sociala medier och den interaktion som de erbjuder? Denna C-uppsats syftar till att undersöka individens arbete med det egna jaget, i samband med ett avhopp ifrån sociala medier. LÄS MER

  4. 4. Könsrollerna i julklappssäcken - En studie om leksakers betydelse för barns identitetsskapande och konsumtion

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Louise Straub; [2012]
    Nyckelord :privata och offentliga sfären; den manliga betraktaren; det symboliska våldet; myter; Jagbildning; stereotyper; konsumtionssamhället; genus; barn och reklam ; Social Sciences;

    Sammanfattning : Med leksakskataloger som grund har syftet med denna uppsats varit att se hur genus, konsumtion och myter kommer till uttryck i reklam som riktar sig till barn samt att se på leksakers betydelse för barns identitetsskapande. Genom en kvalitativ textanalys av katalogerna har bilder valts ut och placerats under olika teman. LÄS MER

  5. 5. Killar gillar att skriva maffiga reportage - tjejer gillar kortare grejer

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Natalie Ibron; Magdalena Stadler; [2011]
    Nyckelord :reflektionshypotes; identitetsskapande; jagbildning; könsneutralitet; tolkningskretslopp; dagordningsteori; symbolisk förintelse; Magasinet Filter; könsrepresentation; struktureringsteori; könsroller; mytologi; Social Sciences;

    Sammanfattning : Medierna spelar en allt större roll i våra liv. Det vi läser om i tidningarna är det vi sedan pratar om, tänker på och värderar oss själva och vår omvärld efter. Även om det kan verka självklart att män och kvinnor ska få samma utrymme i en tidning i Sverige år 2011, är det inte alltid så. LÄS MER