Sökning: "jensen motivation"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden jensen motivation.

  1. 1. Relationskompetens i relation till elevens motivation och lärande : En kvalitativ studie med lärare i gymnasiesärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Annelie Andersson; Christina Franzén; [2022]
    Nyckelord :gymnasiesärskola; intellektuell funktionsnedsättning; holistiskt synsätt; motivation och lärande; relationskompetens; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att få fördjupad förståelse och ökad kunskap om hur några lärare upplever betydelsen av relationskompetens i relation till elevers motivation och lärande på gymnasiesärskolan. Studien synliggör vikten av att läraren möter eleven som en hel människa och möter känslor, behov och personliga mål och inte enbart den kognitiva förmågan hos eleven. LÄS MER

  2. 2. “Det är en vågskål hur mycket jag ska göra vad och när jag gör det” : En kvalitativ studie om lärares uppfattningar kring digitala verktyg i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Cajsa Jensen; Filippa Damberg Samuelsson; [2021]
    Nyckelord :Digitala verktyg; matematikundervisning; lärare; TPACK;

    Sammanfattning : Under 2000-talet har det skett en digitalisering som medfört ett inflytande på skolväsendet gällande vilka förmågor elever ska utveckla. Detta har inneburit att högre krav har ställts på lärare och deras digitala kompetens. LÄS MER

  3. 3. Gamification : En kvalitativ studie om motivationsskapande genom spelmekanismer

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Jenny du Puy Elmsäter; Hanna Jensen; [2021]
    Nyckelord :gamification; intrinsic motivation; extrinsic motivation; Self-Determination Theory; game mechanics; gamification; inre motivation; yttre motivation; Self-Determination Theory; spelmekanismer;

    Sammanfattning : Gamification är appliceringen av spelmekanismer i icke-spelkontextuella miljöer för att skapa motivation som kan användas för att utföra uppgifter. Denna uppsats avsåg utforska hur det appliceras och utvecklas på djupet, med fokusering på hur spelmekanismer påverkar inre och yttre motivation. LÄS MER

  4. 4. Self-Determination Theory : User Preferences and Design Recommendations for Technologies to Support Awareness of Sedentary Behavior

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Människa-datorinteraktion

    Författare :Alena Jensen; [2020]
    Nyckelord :Human Factors; Human-Computer Interaction; Sedentary Behavior; Health Awareness; Self-Determination Theory; Motivation.;

    Sammanfattning : Sedentary behavior and an inactive lifestyle are a risk factor for chronic diseases and an increasing number of people are affected. Technologies and smartphone applications can help to support and increase awareness of sedentary behavior and thus, help users change their lifestyle and create a balance between sedentary time and physically active time. LÄS MER

  5. 5. Artificial intelligence in the public sector : A study of the perceptions of AI in a municipal department and their effects

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för informatik

    Författare :Linn Jensen; [2020]
    Nyckelord :Artificial intelligence; Perceptions; Determinism; Instrumentalism; Public sector;

    Sammanfattning : The public sector has opened its eyes to the possibilities of artificial intelligence (AI) transforming and streamlining their organizations. However, they are lagging behind the private sector organizations in competency, knowledge, as well as resources, and have difficulties implementing any type of change. LÄS MER