Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Lärares psykiska hälsa : psykisk påfrestning i lärares arbetsliv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälleSammanfattning : Syfte och frågeställning I dagens skola utsätts majoriteten av lärare för psykiska påfrestningar och det kan tyckas vara ohanterligt eller att tiden inte räcker till för primära arbetsuppgifter, själva lärandet. De psykiska påfrestningarna kan ta många olika former och skepnader, men vad är det egentligen som orsakar denna turbulens, stress och oro bland lärare? Detta ska undersökas i studien med följande frågeställningar; syftet med denna studie är att undersöka hur lärare ser på sin arbetsmiljö och hur påfrestningar påverkar lärarna och vad det är de utsätts för, hur de hanterar psykiska påfrestningar samt om påfrestningarna har någon negativ eller positiv effekt på lärares välmående? Metod För att undersöka lärares psykiska hälsa och arbetsmiljö valdes en kvalitativ studie där syftet var att förstå och söka djupare kunskap. LÄS MER
2. Psykosocial hälsa och egna resurser : - Unga arbetslösa berättar
Master-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för socialt arbete och kriminologiSammanfattning : Denna studie går ut på att söka och vidga kunskap om unga arbetslösas tillvaro ocharbetslöshetens konsekvenser för unga personers psykosociala hälsa samt att utforskaungas egna resurser att etablera sig på arbetsmarknaden. Studien bygger på en kvalitativansats, närmare bestämt 10 intervjudeltagares berättelser och upplevelser. LÄS MER
3. Sju elevers uppfattningar om sin skolsituation inom flexteamsverksamhet
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskapen om vilka olika uppfattningar elever har av sindelaktighet inom flexteamsverksamhet (FTV) i skolan. Studien ämnar ge svar på följande frågeställningar. LÄS MER
4. Dragkampen mellan klassrummet och fotbollsplanen : En kvalitativ studie av gymnasieelevers upplevelser och hantering av kombinationen elitidrott och studier
Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskapSammanfattning : Syfte och frågeställningar: Syftet med denna studie är att undersöka hur gymnasieelever som studerar Nationell idrottsutbildning (NIU) upplever och hanterar kombinationen av studier och utövande av elitidrott. Detta genom att besvara frågeställningen, innehållandes två frågor: Hur upplever eleverna kombinationen av studier och elitidrott?; Vilka inre respektive yttre resurser har eller saknar eleverna för att hantera kombinationen av skola och elitidrott? Metod: Denna studie använder sig av en kvalitativ ansats med fenomenologisk inriktning som metod för tolkning av data. LÄS MER
5. Tillgänglig lärmiljö för grundsärskolans elever placerade i grundskolan : En intervjustudie om pedagogers olika uppfattningar om tillgänglig lärmiljö för grundsärskolans placerade elever
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitetSammanfattning : Abstract The purpose with this study is to illustrate how six teachers precieves learning environment for pupils with intellectual disabilities who are placed in elementary school. The study take stand from four questions; What are these six teachers opinions about learning environment for pupils with intellectual disabilities? What methods are used to respond to the needs of the pupils with intellectual disabilities? What are the teachers opinions about inclusion? On what basis are inclusion possible for pupils with intellectual disabilities? The study is a qualitative study, based on six interviews with semi structure; Five interviews with teachers, who have experiences of pupils with intellectual disabilities, who are placed in elementary school. LÄS MER