Sökning: "kartläggning kompetens"

Visar resultat 21 - 25 av 199 uppsatser innehållade orden kartläggning kompetens.

  1. 21. Samråd : -en del i arbetet med Skolverkets garanti för tidiga stödinsatser i förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Helena Gelfgren; Pia Hörnkvist; [2023]
    Nyckelord :samverkan; Läsa; skriva; räkna- en garanti för tidiga stödinsatser; bedömning; kartläggning; specialpedagogisk kompetens;

    Sammanfattning : Garantin för tidiga stödinsatser, eller Läsa-, skriva-, räknagarantin som den även kallas, är en reform som infördes i skollagen inför läsåret 2019/2020. Syftet var att tidigt upptäcka och sätta in stödinsatser för elever i de yngre skolåren. LÄS MER

  2. 22. Alltid redo att lyssna: : En kvalitativ studie om lärares uppfattningar om relationskompetensens betydelse inom SiS skolverksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Sara Andersson; [2023]
    Nyckelord :Relationskompetens; statens institutionsstyrelse; SiS; placerade barn; skolsvårigheter;

    Sammanfattning : Andersson, Sara (2023). Alltid redo att lyssna: en kvalitativ studie om lärares uppfattningar om relationskompetensens betydelse inom SiS skolverksamhet. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90h p. LÄS MER

  3. 23. Läs- och skrivundervisning

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Amanda Strömberg; [2022-02-07]
    Nyckelord :Läs- och skrivsvårigheter; anpassningar; lärarkompetens; fonologisk medvetenhet; metoder;

    Sammanfattning : En stor del av undervisningen på lågstadiet handlar om läs-och skrivundervisning och enligt skolledningen har elever med svårigheter att uppnå kunskapskraven rätt till särskilt stöd i undervisningen. Lärarens kompetens är viktig för att eleverna skall lyckas i sin läs- och skrivutveckling och deras stöd och resurser till eleverna har en stor påverkan. LÄS MER

  4. 24. Vad är sexualitet i socialt arbete? : En studie om hur sexualitet omnämns i artiklar från institutioner för Socialt arbete.

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Linda Holmberg; Vendela Henriksson; [2022]
    Nyckelord :socialt arbete; sexualitet; socialkonstruktivism;

    Sammanfattning : Genom en litteraturöversikt har den här studien undersökt vilka teman som förekommer i artiklar om sexualitet publicerade av institutioner i socialt arbete, hur sexualitet benämns i tidigare forskning. Det främsta temat som framkom var utsatthet och risker. LÄS MER

  5. 25. Towards a Competency Framework for Bridging Skill Gaps in the European Li-ion Battery Industry : A case study on a leading European battery player

    Master-uppsats, KTH/Industriell ekonomi och organisation (Inst.)

    Författare :Nadja Zahiraldinni; [2022]
    Nyckelord :occupational competence; skill gaps; competence framework; HRD; battery industry; yrkeskompetens; kompetensgap; kompetensramverk; HRD; batteri-industri;

    Sammanfattning : While human capital is repeatedly recognized as the most critical source of organizational capabilities, transformational changes to business environments are causing challenges related to human resource development. Against the backdrop of this, the emerging European Lithium-ion battery industry is facing headwinds in supplying critical engineering talent with the right skill set to enable the significant predicted growth of the industry. LÄS MER